Gå til innhold

KIA Carnival 2,9crdi diesel, 2003 mod.

Ranger emnet


doffen01

Anbefalte innlegg

For ca 3 uker siden stanset vår bil-Kia Carnical2,9 crdi diesel, 2003 mod. Den ble tranportert hjem til oss i Rakkestad og jeg konkluderte med at dieselfilter måtte byttes. Vi har fra før en tilsvarende KIA som benyttes som delebil og jeg tok dieselfilteret fra denne og satte det inn i bilen. Bilen startet og gikk. Under kjøring begynte glødelampen på dahbordet og blinke. Jeg antok det kunne bety at glødepluggene kanskje begynte å bli slitt. Bilen startet og gikk som normalt noen dager - selv om varsellampen blinket.

Så skulle vi en dag ut å kjøre men bilen ville ikke starte. jeg antok da at glødepluggene hadde tatt kvelden. Var usikker på hvor disse glødepluggene kunne befinne seg og demonterte derfor den gamle dieselbilen men fant ingen glødeplugger. Etter å ha undersøkt litt fant jeg imidlertid en såkalt EGR Heather. Det viste seg at den ene ledningen på denne heatheren var  brutt. Jeg skjøtet og koblet ny ledning og bilen startet - og gikk. 

Lot den gå en stund før jeg stanset bilen og prøvde så å starte den igjen etter noen timer - uten hell. Har jobbet og mekket litt på egen hånd - ogsjekket bl.a. at heatheren blir varm, at bilen får diesel, at releer og sikringer er ok osv og alt så ut tl å være greit. Prøvde så å starte bilen igjen og med ett startet den igjen. Kjørte den en tur - kjørte med relativt høyt turtall og bilen oppførte seg helt eksemplarisk. Kjørte så hjem, stanset bilen og prøvde så å starte den igjen etter noen timer, uten hell.

 

Min forstand når det gjelder biler går ikke så langt at jeg nå forstår hva som er galt. 

Det virker som om bilen får diesel.

EGR heatheren blir varm

Sikringer/relè/kabler ser ut til å være i orden.

 

Kontrolllampen for gløding på dashbordet virker, men lyser kun ett sekund eller to før den slukker. Prøver å vri nøkkelen for å se om lampen vil lyse lenger men den slukker alltid etter kun ett lite sekund.

Immo-lampen på dashbordet lyser når jeg vrir tenningsnøkkel på "on". Den slukker etter noen sekunder. vet ikke om dette kan ha noe å gjøre med at jeg ikke får startet?

Immo= Immobliseringssystem(Startsperre).

 

Har noen noen egenopplevelser med tilsvarende - eventuelt er det noen her som har peiling på hva som kan være galt? Vil være takknemlig for alle konstruktive svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår