Gå til innhold

Nylig verkstedskiftet tubro ødelagt. Må skifte motor grunnet metallspon og slitasje i motor. Turboen sin feil?

Ranger emnet


GøranS

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en Volvo V50 stasjonsvogn 1.6D 2007 modell. Hadde den inne på verksted i september hvor turboen ble skiftet. Rett før påske kom det en ulyd i motoren og hele dashboardet blinket. Stoppet bilen med en gang og fikk verkstedet til å hente den og de fant fort ut at turboen var gåen.

Turboen ble skiftet på reklamasjon (skulle bare mangle), men de sier at de fant metallspon i sylinderen inne motoren og at motoren må skiftes. De mente at flere deler ikke hadde blitt smurt med olje som gjorde at det ble skader på motoren. De anbefalte å ikke kjøre bilen en meter ettersom den vil havarere innen kort tid. De ville ikke reparere motoren også.. Så spørsmålene mine er:

Kan det komme spon fra en ødelagt turbo og inn i sylinderen/motoren?

Kan en ødelagt turbo ødelegge motoren?

Min tanke er at verkstedet prøver å si fra seg ansvaret her.

Mvh Gøran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luft til motor passerer turbo, partikler som måtte løsne fra turbo finner nok veien gjennom IC og inn i sylindre. Så ja, det er mulig, men dersom turbo havarerte pga manglende smurning så kan ikke verkstedet lastes for dette. Uten å ha mer detaljer så blir det nok bare gjetting, om hva som er bakenforliggende årsak - manglende smurning som drepte motor og turbo, eller dårlig turbo som tok knekken på resten. 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir litt vanskelig å bevise uansett vei. Oljetrykk kan selvsagt måles, er dette lavt så kan det indikere at alt startet her, dog er det sikkert for sent å måle når motor alt har tatt skade - med oljetrykk deretter. Sjekk heller hvordan turbo ser ut, normalt skal det ikke komme spon fra denne. Pleier bli slark, men ikke nevneverdig med partikler som løsner, er på eksossiden det er verst. Så kan det sjekkes om det ligger spon i IC og slanger mellom turbo og innsug, dette må antas å komme fra turbo.

Er en vanskelig sak dette, ihvertfall om skyld skal fordeles.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når turbo ble skiftet første gang, vet du om bunnpanne ble demontert og oljesil renset/skiftet? 
Dette skal gjøres på 1.6D fra PSA, turbohavari skjer som følge av feilkonstruert bunnpanne hvor all olja ikke kommer ut ved oljeskift og vil tette oljesila og dermed reduserer oljetrykk og smøreevne. 

 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Har vært borti to lignende tilfeller (V50). Det har vært krangling i begge sakene. Det som er likheten ved disse motorhavariene/ nødmodus er i forbindelse med skifte av turbo. Uten at jeg kan forklare hvorfor. Han ene byttet kun turbo, en gang til - og etter x antall uker gikk den i stykker. Partikklene i motoren tror jeg er særdeles vanskelig å fjerne helt. Det vil si at løsningen på problemet er å bytte motor. Hun andre kranglet med verkstedet og fikk byttet motor, men måtte vel ut med ca 25000kr. Bilen har gått 1,5 år nå uten problemer.

Det verkstedet også bruker som motargument, kan være at du ikke har fulgt alle oljeskift osv osv.

Som de andre har skrevet her - så er dette et vrient tilfelle, men jeg er rimelig sikker på at hvis du skal beholde bilen - så må du desverre ha en ny motor.

Kan jo prøve saken hos advokaten hos NAF. Ellers må en forhandle med verkstedet og forsøke å få mest mulig ut av situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår