Gå til innhold

Skifte registerreim/vannpumpe på Passat 2009 modell

Ranger emnet


GoCARGo

Anbefalte innlegg

Skifte av registerreim, strammehjul for registerreim og vannpumpe

Tiltrekningsmoment i Nm fra ETKA

I. Multireim(Auxiliary drivebelt, Serpentine belt)

 4 stk bolter for reimskiva på veivakselen: 10 Nm+90 grader(benytt nye bolter)

II. Registerreim(Timing belt, Toothed belt drive)

Camshaft(CA1) – kamaksel:20 Nm+45 grader

High pressure pump(CA2) - dieselpumpe:20 Nm

Tensioner Pulley(T) – strammehjul for registerreim:20 Nm+45 grader

Guide Pulley(G1+G2),roller – øverste løpehjul:20 Nm, nedre lederull(G1):20 Nm og øvre lederull(G2):50 Nm+90 grader(benytt ny bolt)

III. Vannpumpe

3 stk bolter for vannpumpe: 15 Nm

 

Kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Oppsummering:

Fulgte utlagt video på bildeler.no.

Ved låsing av kamaksel skulle merket stå til "kl 12", men på Passaten var det ca. "kl 11".

Gjorde ingen endringer for registerinnstillingene, fordi låsekammen også sto riktig med disse innstillingene. Justerte derfor ikke for at reima har hoppet over tenner på kamaksel, som tidligere måling tydet på. Dessuten så reima helt fin ut: Ingen tegn til sprekker eller slitasje, eller at den var slakk. Derfor ingen behov for endring.

Benyttet først 3 mm låsepinn for å finne hullet, deretter fininnstille med riktig 6 mm låsepinn. Burde være 2 personer til denne jobben med å låse registeret, fordi veivakselen må omdreies fra hjulbrønnen, mens det øvrige registeret er i motorrommet. Før omdreining av veivaksel 2x360 grader, satte eget merke på kamaksel.

Det ble en del drivstoff søl fordi pumpe og filter måtte fjernes. Plugge slanger for å tette, jf Haynes manual pkt 2B.6 bilde 6.3b

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2018 den 8:36 AM, GoCARGo skrev:

Hei

Oppsummering:

Fulgte utlagt video på bildeler.no.

Ved låsing av kamaksel skulle merket stå til "kl 12", men på Passaten var det ca. "kl 11".

Gjorde ingen endringer for registerinnstillingene, fordi låsekammen også sto riktig med disse innstillingene. Justerte derfor ikke for at reima har hoppet over tenner på kamaksel, som tidligere måling tydet på. Dessuten så reima helt fin ut: Ingen tegn til sprekker eller slitasje, eller at den var slakk. Derfor ingen behov for endring.

Benyttet først 3 mm låsepinn for å finne hullet, deretter fininnstille med riktig 6 mm låsepinn. Burde være 2 personer til denne jobben med å låse registeret, fordi veivakselen må omdreies fra hjulbrønnen, mens det øvrige registeret er i motorrommet. Før omdreining av veivaksel 2x360 grader, satte eget merke på kamaksel.

Det ble en del drivstoff søl fordi pumpe og filter måtte fjernes. Plugge slanger for å tette, jf Haynes manual pkt 2B.6 bilde 6.3b

 

vet ikke om det gjelder alle motorer, men som oftest så må du ta en del omdregninger med veivaksel før du får alt til å stemme, skiftet reg reim på en outlander nylig og den måtte dreies om åtte ganger før kam, veiv,balanse aksel og oljepompe var lina opp, om vi hadde den en omdregning ut av kunne det "virke" som alt var litt ut av, fikk du skiftet reg.reimen og gikk alt fint? god påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har skiftet registerreim, vannpumpe og multireim.

Fikk også skiftet knappe 5 liter med kjølevæske. Kjølevæske er i alt 8 liter i bilen, men fikk ikke tid til å flushe radiator.

Balanse aksel, eller balance shaft module har ikke Passat B6 2.0 TDI common rail motoren. Oljepumpa er ikke balance shaft drevet.

Må jevnlig kontrollere og etterfylle kjølevæske som nå har stabilisert seg etter å ha kjørt ca 40 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår