Gå til innhold

Passat 1.6 rister, mister kraft, motorlampe lyser

Ranger emnet


Jolihiho

Anbefalte innlegg

Passaten min 1.6L Bensin, 2003-modell gjør seg vanskelig i det siste. Den har ristet/kenguruhoppet innimellom ved kaldkjøring i 1.-3. gir (første akselerasjon i løpet av en kjøretur), tidligere skjedde dette med et par ukers mellomrom. Videre har den vært tungstartet og hatt nedsatt kraft etter korte kjøreturer av og til, lengre turer har gått fint. I går begynte den å riste, motorlampe lyste og svært nedsatt motorkraft. Når jeg stoppet bilen og startet den igjen fungerte den som normalt. Når jeg igjen var ute og kjørte i dag (kort tur til butikk) mistet den på hjemveien plutselig motorkraft igjen, servostyring forsvant og motorlampe og batterilampe lyste. Stoppet og startet igjen, servostyring var tilbake, men motorlampe lyste fortsatt og lite kraft og uttalt risting (både på tomgang og ved akselerasjon.) Status nå er at motorlampe lyser, den rister og har nedsatt kraft. Har inntrykk av at den kommer inn i et "dårlig spor" etter å ha gått litt tungt (belastning på lavt turtall), men når jeg stopper og starter igjen går det greit til neste gang. Den er også ujevn på tomgang, legger seg gjerne rundt 1000-1100 rpm ved oppstart. Etter ca 1min eller å ha ruset litt, faller den ned på rundt 800rpm og ligger da greit der. Er takknemlig om noen har noen gode ideer til feilsøking? Har nylig byttet plugger, luftfilter, bensinfilter, olje og oljefilter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første er jo egentlig å få ein diagnose på den, men er det lenge siden coilene er blitt skiftet? ser du sier pluggene er nye så da ville jeg kontrollert coilene. Hadde også disse symptomene på en bil jeg fikk inn  som var en outlander, og der var coilene sotte på feil sylinder etter pluggene hadde blitt skiftet å da ristet bilen og gikk skikkelig ujevnt og hadde null motorkraft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coilen (er bare én coil, gjemt under gasspjeldet) er ikke byttet. Var nede i garasjen og startet opp igjen nå, da var motorvarsellampen slukket. Den gikk som tidligere på rundt 1100rpm i ca 1min før den sank til normal tomgang. Kunne ruse motoren uten risting eller andre symptomer. Kan coilen fuske av og til på denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coilen på disse er et meget kjent problem. Den kan være sporadisk og fuske på en (normalt er dog to) sylindere. 

Du kan gamble på en coil, og det vil mest sannsynlig bli bra, men anbefaler en diagnose først. 

Når jeg får inn biler med dette problemet på jobb byttet vi alltid coil og plugger, og stortsett pluggkabler, da disse ofte irrer nede på coilen. Siden det er litt demontering så er det ikke dumt å ta med. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har jeg byttet coil og pluggledninger.  Det hjalp ikke. Det er ikke så farlig, da ledningene var gamle og slitne og burde vært byttet uansett. Men jeg hører at det suges inn luft et sted rundt gasspjeldhus. Har lett etter lekkasje i flere timer, stått med røkelse og prøvd å se hvor det trekkes inn (og velsigne motoren) uten å finne ut hvor det lekker. Har skrudd av gasspjeldhus og sett  at pakning er ok og hatt på litt flytende pakning uten at det har hjulpet. Hører susingen/pipingen godt, men klarer ikke finne nøyaktig sted. Må vel gi opp og sette den på verksted snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et knekt "t-rør"/ plaststykke mellom vakuumslanger og innsug hvor det ble sugd inn luft. Sveiset sammen plasten igjen med loddebolt men i prosessen med å sette det sammen igjen merket jeg at den ene slangen (plastrør) som forsvinner ned under innsugsmanifolden hadde løsnet (sikkert jeg som har riklet den løs). Den skal være festet med en metallklips, men det er jo så trangt og utilgjengelig. Får kommet til litt bedre om jeg tar ut dynamoen. Noen som vet om jeg må av med vifta for å få ut nedre bolt på dynamoen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår