Gå til innhold

Ettermontere DAB+ i Audi A4 B7

Ranger emnet


Sparemaster

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har anskaffet meg en Audi A4 B7 2007 modell. Orginalt sitter det i et Audi RNS-E radio/navigasjonssystem. Ønsker å få montert dab+ og bluetooth handsfree, gjerne USB tilkobling også.

Hva trenger jeg av kabler/overganger får å få dette til? Mange begrep med ISO, non-ISO , quadlook, FAKRA to DIN osv. som jeg ikke har kontroll på.

Ser det er mange pakker som tilbyr komplett løsning, men vil unødig bestille feil. Linker settes stor pris på.

 

Ser ikke noen BOSE merker ved radio eller høytalere. Ikke multifunksjonsratt. Bilen har canbus system. Antar at det ikke er noen Audi concert system.
 

 

Ønsker å sette opp en oversikt for pris på to alternativer, en med DIN-1 og en med DIN-2. Vil jo foretrekke DIN-2 men prisen er avgjørende.

Dab antenne på innsiden av glassruten er ikke et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, disse er ikke så enkel nei. Det er flere forhold å forholde seg til på Audiene i disse årstallene. 

Jeg mener det skal være dette du trenger for å bytte radio i denne bilen:

https://www.elutstyr.no/connect-ma12008-kit-2-din-kit.html

Var å sjekket en RNS-E nå, og det er vanlige ISO-kontakter på den, så antar det er det på alle. Isåfall skal du ha den nederste aktivsystem-adapteren og må legge opp tenningsstrøm med C10320.

Hvis du har knapper på rattet må du eventuelt ha en rattfjernkontroll-adapter. Men jeg finner ingen som sier de spesifikt støtter RNS-E. 

På akkurat 07-modellen er det også forskjellige rammer, og alle ser lik ut på bildene.

Våre produkter kan kjøpes i vår nettbutikk eller hos en forhandler nær deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Noen spørsmål:

  • Trenger jeg connect A9526 antenneadapter for at fm antennen skal fortsette å fungere?
  • Er det intuitivt hvor på ledningene til spiller man kobler til tenningsstrømmen fra C10320?
  • Er det avhengig av spiller om kanal fortsatt vil vises i instrumentpanel?
  • Ser ut som om dato/klokkeslett er koblet mellom instrumentpanel og spiller, vil jeg fortsatt ha dato/klokkeslett i instrumentpanelet om jeg bytter spiller?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, på den blaupunkt navigation plus som jeg finner her så er det vanlig DIN, så her trenger du DIN til ISO. Har lagt inn denne på produktet nå.

Når det gjelder ledningsnettet så vil jeg følge den røde og gule som kommer fra Radio-kontakten og sett hvilke av de som har 12V og hvilken som ikke er tilkoblet videre inn til bilen. Når du har funnet den som har permanent 12V så skal den kobles på GUL inn til radioen. Den røde som kommer fra radioen kuttes og festes på C10320. C10320 festes da i sikringshuset i bilen hvor du finner en 12V tenninsstrømkurs (mål med multimeter). 

Kanal får du ikke vist i instrumentpanel på noen biler som jeg kjenner til ved bytte av radio.

Du trenger også aktivsystem-adapteren for å få lyd i bakhøyttalere/bass.

Har ikke hørt om problemer med klokke/dato i disse modellene, det kan være du ikke får stillt dette, jeg vet ikke dessverre.

Våre produkter kan kjøpes i vår nettbutikk eller hos en forhandler nær deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår