Gå til innhold

Caddy prod. 2002@160000 non-start og dør under drift

Ranger emnet


Shitblast

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte denne bilen brukt for 3/4 år siden. Til å begynne med måtte 109-releét byttes, da den kunne være vanskelig å starte og slokne under driftstemperatur. Nå har den fungert bra noen måneder (teller ikke termostat-feil i mellomtiden), men den siste uka har den fått startvansker og har begynt dø på flate landeveien igjen. 

Den siste uken har den måttet stå alt mellom en halvtime og noen timer etter hver gang den har slunknet. Den siste uken har den startet bedre enn vanlig som kald, og vært vanskelig å starte som varm. Resten av vinteren har det vært motsatt. Jeg har forsøkt å bytte 109-reléet, men det gjorde ingen forskjell. Her er noen koder jeg tok for fire dager siden, etter å ha fått den kjørt hjem til Oslo fra Oppegård, etter at den ikke ville starte etter å ha stoppet på en bensinstasjon. Den startet vel hjemme igjen. 

VCDS-Lite Version: Release 1.2
Friday, 09 February 2018, 18:37:57.
Control Module Part Number: 038 906 018 FK
Component and/or Version: 1,9l R4 EDC 0000SG 2169
Software Coding: 00002
Work Shop Code: WSC 06402
VCID: 64BB2F93E743
5 Faults Found:
17971 - Quantity Adjuster (N146): Lower Limit Reached
P1563 - 35-00 - -
17664 - Shareware Version. To Decode all DTCs
P1256 - 35-10 - Please Register/Activate - Intermittent
17969 - Shareware Version. To Decode all DTCs
P1561 - 35-00 - Please Register/Activate
17660 - Commencement of Injection Valve (N108): Open or Short to Ground
P1252 - 35-10 - - - Intermittent
17655 - Shareware Version. To Decode all DTCs
P1247 - 35-10 - Please Register/Activate - Intermittent

Forklaring: 

17664/P1256 - Engine Coolant Temperature Circuit (G62): Open / Short to B+
17969/P1561 - Fant ikke noe på denne.
17660/P1252 - Noe med timing
17655/P1247/004679 - Needle Lift Sensor (G80): Open or Short to Plus

De siste fire dagene har jeg tatt noen småturer med den, og passet på å ikke skru den av før jeg var hjemme igjen. Det fungerte fint, helt til i går. Da døde den i en nedoverbakke på tomgang. Den ville ikke starte med det samme igjen, men kom etter et par minutter. Da hoppet den over et slag hvert eller hvert annet sekund. Jeg lot den stå ved siden av veien en halvtime med panseret oppe, for bedre kjøling. Da kom den seg igjen, og oppførte seg bra hele veien hjem. Jeg åpnet needle-lift-sensor-kontakten mens motoren var varm og målte motstanden i sensoren: 97,9 Ohm. Så skrudde jeg på tenningen og målte spenningen i den andre enden av kontakten: 11,08 V. Jeg kalibrerte multimeteret for ca. et halvår siden mot en zener-diode. 

Jeg forsøkte å starte bilen med needle-lift-sensoren frakoblet, for å se om det gjorde noen forskjell. Det gjorde det. Nå tente den bare såvidt, og langt fra nok til å starte. Så satte jeg sammen kontakten igjen, men også nå tente den bare såvidt, og fremdeles langt fra nok til å starte. Jeg tok kontakten fra hverandre igjen og sjekket at ledningene så hele ut. Det gjorde de. Jeg målte motstand og spenning om igjen, og fant akkurat de samme målene. Så tok jeg kodene om igjen. Denne gangen måtte jeg forsøke nøkkelen flere ganger, før glødeplugg-lyset kom på, og indikerte at hjernen hadde startet. Jeg fikk følgende koder:

VCDS-Lite Version: Release 1.2
Monday, 12 February 2018, 23:44:10.
Control Module Part Number: 038 906 018 FK
Component and/or Version: 1,9l R4 EDC 0000SG 2169
Software Coding: 00002
Work Shop Code: WSC 06402
VCID: 64BB2F93E743
3 Faults Found:
17655 - Needle Lift Sensor (G80): Open or Short to Plus
P1247 - 35-10 - - - Intermittent
17664 - Shareware Version. To Decode all DTCs
P1256 - 35-10 - Please Register/Activate - Intermittent
18008 - Shareware Version. To Decode all DTCs
P1600 - 35-00 - Please Register/Activate

Den nye her er "10008/P1600 - "Camshaft Position Sensor (G40) / Engine Speed Sensor (G28): Incorrect Correlation". Jeg vet at krank-posisjons-sensoren, som sitter nederst og fremst på motorblokka, kan gi non-start og kutte motoren under drift. Nå har også turtalls-nåla vært ustadig helt siden jeg kjøpte bilen i fjor vår. Kan dette ha vært den underliggende årsaken hele tiden mon tro?

 

 

DSC_2002.JPG

DSC_2003.JPG

Endret av Shitblast
Rettet opp uklarhet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår