Gå til innhold

Ranger emnet


kaireb

Anbefalte innlegg

Hei

 

som det sies her så er det snakk om en Passat 2008 mod som jeg hadde noe problemer med stygge lyder i tannstanga.. byttet denne til en Ny del å nå er servoen helt merkelig å veldig tung. selvjustering av hjul er ikke noe som skjer lenger og er på en måte en "trang" lyd når en svinger..(+ en rimelig merkbar mekanisk klunking når en tar rattet raskt frem og tilbake.. (slark?) )  akkurat som den går veldig skurt. har prøvd å kalibrere denne flere ganger nå.. ikke noe endring. har ikke hatt forstillingskontroll men er rettet så godt som mulig etter macyver prinsippet :) (murersnor) så så galt kan ikke ikke være. noen som har vert borti noe av det samme her? er det noe jeg glemmer å gjøre eller er rett å slett jeg så heldig at jeg har fått en defekt del.?  er jo veldig typisk det når det er så lett å bytte denne.. alt av lamper er slukket etter kalibrering. 

å for de som ikke vet dette så har denne bilen Elektronisk Servo så er ikke noe servo olje ect.. 

 

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uoriginal byttedel eller? Hvilken produsent? 

Det er mye trøbbel med uoriginale tannstenger til disse bilene. Symptomene du forteller er akkurat de samme jeg opplevde når vi (jobben) brukte uoriginale byttedeler. Nå bruker vi kun original del ifra VAG, da ingen av byttedelene er 100%

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er en bytte del ja. (norsk byttesystem). men fikk svar fra en teknikker i dag at jeg måtte bruke en annen tannstang og i tilleg bytte ledningsnett for å få dette til å funke. jeg kan med hånda på hjertet si at jeg virkelig ikke har mye lyst til å bytte til en original vw tannstang når dette koster alt for mye.. men er det det som må til på sikt her så må jeg jo.. må disse kodes av noe slag.. har aldri hørt at det er nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp det stemmer det, det er en ny modell av tannstangen, så en må også skifte ledningsnettet. Det er dog en veldig simpel affære og tar deg kun 15min ekstra, bakdelen er prisen ja.

Jeg må nok dessverre skuffe deg vdr. tannstangen. 
Jeg hadde en Passat 3C 2007/2008 inne sommeren 2017 med eksakt samme problem.
Tannstang ble skiftet pga. slakk i indre opplagringsforinger.
Grunnet kunde ville ha det "så billig som mulig" ble det først montert en stang fra Elstock, og var trå som du opplever. Jeg trodde dette var et enkelt tilfelle hvor den var slik så det ble reklamert på den før bilen i det heletatt ble levert kunde. Ny montert noen dager senere og samme historien. Selvoppretting var ikke eksisterende og den var ubehagelig å kjøre.
Vi ble enig med reklamasjonsansvarlig hos oss å bestille fra annen leverandør, den gang NBS (Norsk byttesystem) men den var helt lik, så neste tannstang ble bestilt originalt samt nytt ledningsnett og alt ble i sin skjønneste orden. 

Nei, ikke nødvendig med koding, men du må kalibrere rattvinkelsensor på nytt samt endestoppere. Enkel DIY ligger på Ross Tech sine sider. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for utfyllende svar.. nå jobber jeg heldigvis slik at jeg selger deler for bema så priser og slik er verd det så lenge jeg kan bytte dette selv sånn sett.. eneste er kabalen som jeg måtte få fra møller til den nette sum av 1577,- som ifølge teknikker i danmark skulle passe sammen.. jeg er såpass stillt at jeg har løftebukk i garasjen så å komme under å få byttet denne er igrunnen ikke lange jobben.. 

du skriver at du kun byttet ledningsnett sammen med orginal vw tannstag.. som jeg oppfatter fra teknikker så er dette utprøvd å skal fungere.. men det vil jo vise seg da. er ihvertfall på livet laus her når en skal kjøre med dette,, merkelige er at den funker greit sålenge jeg ikke har fart på bilen.. :) logisk. 

får håpe at nytt ledningsnett og en ny tannstang som skal passe til dette settet løser problemet.. 

ang koding så sa møller at dette måtte kodes om uten unntak .... så snakker jeg med mekkonomen verksted som hadde gjort dette haugevis av ganger å aldri koda en dritt.. så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro på.. seff må endene kalibreres men dette gjøres med å svinge frem å tilbake å kanskje rattpossisjonssensoren må kodes men alt dette kan vel nesten gjøres uten vag-com  eneste er vel basic intillingene.. men nå får jeg nytt alt i morgen så får en prøve å se om dette hjelper.. kjenner det er suger litt at du skrive det var en 3c 2008 mod.. for det er akkuratt samme bilen jeg har..  men tvi tvi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for de som måtte oppleve denne feilen så vil jeg si at jeg fikk orden på dette med en Generasjon 3 ( 3 festehull istedenfor 4 ) tanstang og nytt ledningsnett med dele nr: 1K1 971 111 AJ .. man må ha Vag-com for må deaktivere G85 sensoren i Adresse 44 under Adaption å endre verdien til 1 og lagre dette.. dette fordi det er en g85 sensor i selve tanstanget også på denne versjonen så da vil man sitte med 2 sensorer som jobber litt mot hverandre å lampa aldri vil slutte å lyse.. 

etter dette still inn endene på stanga med å sving max til venstre å holde i 10 sekunder og max til høyre 10 sekunder å tilbake til 0  slukker ikke lampa så kan det hjelpe å kjøre litt.. 

håper dette er til hjelp for noen som kan møte på samme problem.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår