Gå til innhold

Gåen kløtsj?

Ranger emnet


Dan-Henning Bjørndal

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp solgt en VW Passat 2006-modell som har gått ca. 270 000 km.

Kjøper sier at kløtsjen er dårlig fordi den tar veldig langt inne. Jeg for min del har aldri sett på det som et problem, da jeg heller blir bekymret om en kløtsj tar langt ute eller slurer/lukter svidd. 

Skal ikke kløtsjen ta langt inne? Er dette en feil? Hva kan i så fall feilen være?

Det kom som lyn fra klar himmel for min del at dette skulle være et problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i hva han sier, be han ta bilen til Møller for kontroll og få resultatet oversendt. 

Hvis de sier clutchen er vrak har dere en sak, sier de den er grei for alder så legger du saken død. 

Og en annen ting, prøvekjørte han ikke bilen før kontrakt ble undertegnet? Hvis han prøvde bilen har han en veldig svak sak og du trenger ikke bekymre deg stort. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han prøvekjørte bilen ved kjøpet ja. Da bemerket han at han syntes kløtsjen tok langt inne, og spurte meg om denne var gåen. Jeg svarte at jeg ikke visste om den var gåen, men at det er mer vanlig at kløtsjen er gåen hvis den tar langt ute eller slurer. Det gjorde ikke denne.

Nå sier de at de har funnet en lapp i bilen fra merkeverksted som bemerker at kløtsj og svinghjul ikke er bra. Dette er en bemerkelse som er nevnt "til observasjon" i forhold til at bilen har vært inne på en vanlig service. Jeg var ikke klar over det fordi jeg ikke har sett den beskjeden. Ikke følte jeg at det var noe problem med kløtsjen selv når jeg hadde bilen. Og det har heller ikke blitt verre siden kjøper overtok bilen.

Jeg har kjøpt denne bilen av en venn som solgte den til meg i forbindelse med at fjærer, bærebruer og bremseskiver måtte byttes. Jeg fikset disse tingene selv pluss at jeg byttet stabstag framme, tok firehjulskontroll, kjøpte 2 nye vinterdekk og diverse. Så jeg har ikke hatt bilen mer enn et par måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer kjøtt på benet er alltid relevant. 

Uten å se/høre/prøve kan ikke jeg gi noen fasit på dette, men svinghjul er en kostbar reparasjon. Et defekt svinghjul vil tydelig lage ulyd, så hvis verken du eller kjøper hører noe, men bemerkningen fra verkstedet er eneste holdepunktet hadde jeg ikke tatt så hardt på det.

Jeg skiver opp vanvittig mye bemerkninger på biler ila. en dag, men de betyr ikke alltid at delen/delene er defekte allikevel, mer som en opplysning til eier som at dette bør holdes under oppsyn og/eller forventes reparert innen et tidsrom. 

Dog. har bilen gått nesten 300'000km, da  man forvente at bilen man kjøper ikke er feilfri (med mindre du har brukt ord som "100% strøken, feilfri" etc. i annonsetekst.)
Hvis det er tvil om saken hadde jeg bedt kjøper levere bilen til Møller for en kontroll av clutch/svinghjul. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår