Gå til innhold

Vibrasjon og ulyd ved pådrag?

Ranger emnet


kristiaj

Anbefalte innlegg

A4 quattro 2005.

En gang i blant bestemmer bilen seg for å lage vibrasjon/skrape/kvernelyd fra venstre side framme ved gasspådrag. Oppstår ofte ved pådrag eller henge på giret i krapp sving, typisk inn på en parkeringsplass. Ingen ulyd hvis bilen bare ruller, kun ved akselerering. Hvis jeg trykker inn clutch og bråslipper et par ganger så kommer det et klunk og lyden er borte, og det kan ta dager før den kommer tilbake.

Jeg tenkte feilen skyldtes noe i drivlinje, drivknuter, eller rett og slett at motorfester er slitt/av så motor kommer ut av stilling. Hadde bilen på Møller og de konkluderer med defekt tannstang. Men jeg er usikker på om vi prater om samme ulyd her, ikke sikkert de har klart å fremprovosere feilen.

Kan defekt tannstang gi vibrasjon og ulyd/skrapelyder ved pådrag?

Prisoverslag på bytte av tannstang 30 000,- +. Synes det var litt drøyt.. eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekkelyd ved mye rattutslag og samtidig pådrag er typisk slitt ytre drivknute, dog pleier det da skje hver gang man fremprovoserer, ikke av og til. Klarer ikke se sammenheng mellom tannstang og lyden du beskriver, så sant ikke lyden kommer fra servopumpe.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Quattro73 skrev:

Knekkelyd ved mye rattutslag og samtidig pådrag er typisk slitt ytre drivknute, dog pleier det da skje hver gang man fremprovoserer, ikke av og til. Klarer ikke se sammenheng mellom tannstang og lyden du beskriver, så sant ikke lyden kommer fra servopumpe.

Det er ikke knekkelyd ved mye rattutslag. Det virker som om feilen oftest oppstår når det er litt rattutslag samtidig med at jeg henger på giret eller akselerer. Når det først har oppstått så er lyden der uansett om jeg gir pådrag rett frem eller svinger. Vanskelig å beskrive lyden, metall som skraper mot metall eller takras er det nærmeste jeg kommer :). Lyden forsvinner ofte av seg selv, eller ved å henge på giret med påfølgende klunk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Quattro73 skrev:

Knekkelyd ved mye rattutslag og samtidig pådrag er typisk slitt ytre drivknute, dog pleier det da skje hver gang man fremprovoserer, ikke av og til. Klarer ikke se sammenheng mellom tannstang og lyden du beskriver, så sant ikke lyden kommer fra servopumpe.

Kan lyd fra servopumpe komme og gå på denne måten? Hvis jeg trykker inn clutch og ruser motor så er det ingen ulyd, kun ved akselerasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår