Gå til innhold

Ranger emnet


kristoffer3110

Anbefalte innlegg

Hei, har en 2008 a3 som viskerne fremme har begynt å gå veldig tregt på, eller som stopper midt på ruta om det er lite regn på ruta fra før. Det samme skjedde for noen mnd siden, men da fikset jeg det ved å pusse litt på festet mellom viskerne og feste til staget samt smøre litt wd40 på. Di fynket etterpå men nå er di trege igjen.. Har vel med at wd40en tørker over tid antar jeg. Men kan det ha seg at selve staget eller viskermotoren må byttes, eller ikke siden dem tross alt visker bare unormalt sakte, og i samme takt uansett hvilket nivå jeg velger på rattpinnen?

Noen som har noe erfaring med dette, eller vett om det er enkelt gjort å bytte motor/stag, eller om hva slags smøremiddel som ville fungert bedre enn wd40 som jeg brukte sist? 

Takker for all hjelp/info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt armene før motoren tar kvelden når armene står så er det lett å brenne motoren.

Og da må du bytte begge deler ny armer koster ikke mye men blir fort dyrere om motoren også ryker. Er heller ikke store jobben å bytte, ingen vits å drive å smøre da det er rust som setter seg inni.

Så en dag stå du der uten viskere og motor som ikke virker. Smøring holder ikke så lenge så ta heller jobben med å bytte, en å bruk tid og penger på smøring .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele problemet er vel at akslinger går tregt pga rust, har opplevd det flere ganger, og kan enkelt repareres. Snakker da om akslingene som viskerarmene er festet på, der de går gjennom 'røret'. Etter demontering, pussing og nytt fett vil den gamle være som ny :) Linken er ikke for din bil, men prinsippet er det samme.

http://audi-diy.blogspot.no/2007/10/fixing-slow-wipers.html

 

misc44_wipermot15.JPG

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quattro, er det ikke det jeg gjorde for noen mnd siden det du refererer til da? Da pusset jeg med sandpapir og sprayet med wd40 på den knotten som viskerarmen festes på, og det utsatte bare problemet i mnd før det oppstod igjen, som astra mener så kan det være rust inni selve akslingene i staget. :/ 
maxresdefault.jpg

er selve knottene som stikker opp (svarte på endene på bildet) som viskerarmen festes på jeg mener at jeg pusset sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dersom du ikke har demontert og fått akslingene ut av hylsene så har du ikke fikset problemet. Har som sagt opplevd og fikset tilsvarende problem flere ganger, det er alltid akselen som går tregt inni hylsen. WD40 løser ingen problemer, fikser en anelse der og da, for så å gjøre det enda verre etterpå. Mekanismen MÅ demonteres, pusses med smergelpapir og settes inn med fett, gjerne grease, helst syntetisk grease.

Å kun smøre der viskerarmen er festet hjelper ingenting, låseringen på akslingene må av, akslingene trekkes ut før de pusses med smergelpapir. Rens/puss også inni hylsen og gjør alt rent før fetting og montering. Akslingene skal gå helt lett inni hylsene, sjekk før montering.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, forstod det mye bedre nå, forksjellen på å kunn smøre å pusse der armene festes, og å faktisk demontere hele linken for å se hvilken av sidene som går tregt å se om di klarer å bevege seg fritt når di kun er festet i hylsene og ikke i midten ved motoren. Skal gjøre et forsøk imorgen og få demontert ut hele visker staget og gjøre det du sa, men er det noe spesielt "grease" som fynker bedre enn hehe wd40en...? eller fynker det å bare dra på bilteme å si at jeg trenger noe grease til en aksling? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, puss bort all rust på akslingene, samt inni hylsene der akslingene går gjennom. Går akslingene inn i hylsene uten motstand så er det bra nok, godt med fett på og monter. Jeg bruker Super Lube fett til dette, vanlig grease til hjullager osv fungerer også, WD40, 5-56 osv er ubrukelig til slikt.

71eI+q45ecL._SY450_.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått demontert viskerlinken å motoren, å den ene akslingen satt bom fast mens den andre var enkel å bevege. Men koblet også til motoren til harnessen igjen for å se om den fynket som den skulle, men motoren beveger seg ikke lenger, kan ikke helt sjønne hvorfor da viskerne virket jo tidligere bare dem var trege, vett dere om motoren er gåen helt må eller hvorfor den virket tidligere men ikke nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh takk livredder, ja var åpent.. kom ikke på det i det hele tatt. Men nei har bare koblet fra selve viskermotoren, skal gjøre rent også men skal bare sjekke at motoren fyngerer som den skal me det samme. Den er ikke koblet til nå slik at den må bevege på der hvor det satt fast, har demonter av den akslingen som var stuck. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår