Gå til innhold

EPC og motorlampe

Ranger emnet


Torbo

Anbefalte innlegg

I dag opplevde jeg at både motorlampa og EPC-lampa lyste. Mulig årsak at jeg stod å jaga fram og tilbake for å komme ut av en snøhaug i dag tidlig? Vet ikek konkret hva EPC skal varsle i forhold til selve motorlampa? Men Jeg tok i alle fall diagnose og fant feil på lambdesenser S1. Den har vært litt vrien før, men det er første gang begge lampene lyser. Jeg slikket feilkoden(e) og nå går den som før, men jeg føler dette er litt følsomt, og at kanskje katalysatoren er svekket ved tidligere oljeforbruk? Oljeforbruket er på 0-nivå nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke lambda slår ut på EPC, men uansett så er det mer vesentlig å vite eksakt hva feilkoden var for S1 er foran katalysator, hvis det er relatert til kat. så er det i tilfellet virkningsgrad.
 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer konkret. Ny diagnose notert: 16514 S1 P0130. Slettet koden, men både EPC og motorlampa kom på igjen etter noen km. Satte bilen inne i garasjen på jobben om dagen for opptining. På slutten av dagen koblet jeg vekk batteriet og satte på parklysbyteren og taklampa ("smør på flesk") for å å tømme komputeren helt for strømrester i kondensatorer osv. - for å nullstille minnet helt (om mulig). 

Siden jeg hadde ny lambdasensor monterte jeg denne på manifolden før katalysator. 

Gjorde klar for ny diagnose og da var det plutselig ingen feilmeldinger! Startet opp og kjørte hjem. Nå har jeg et håp om at feilkoder ikke dukker opp igjen!? 

Tanken med å tømme systemet helt for strøm er at den EPC-kontrollen er overordnet, slik at når det har vær mange motorlampelys og feil som er slettet, så har denne kontrollenheten tenkt at "nok er nok", og derfor kom på at bilen må på verksted. ?

Det var noen tanker, kanskje noen kan fortelle meg mer om dette? 

Har en mistanke om "slitasje" på katalystoren også, da motoren brukte mye olje tidligere.

Nå bruker den knapt nok det en normalmotor trenger for å overleve. 

Regner med å bytte registerdrev etter 100 000 - 120 000 km fra nå.

Bare å krysse fingrene, og håpe at bilen går "smertefritt" nå framover.

 

Prøvde forresten en tank med 98 oktan bensin. Det ga ingen eller dårligere effekt. ! Trodde komputeren var så smart at den la på litt mer fortenning og derved skulle gir mer motoreffekt? Men det var tydeligvis ikke innprogramert i denne "enkle" komputeren. Tro meg eller ei, den gikk dårligere, og det var etter dette motorlampa kom på osv..

Noen vil kanskje hevde at dette var tilfeldigheter eller innbilning ang. motoreffekten? Men jeg innbiller meg at 98 oktan bensin har lengre forbrenningstid for å unngå detornasjon. Skal ikke påstå noe som helst, da det er eksperter her inne som vet mer om moderne motorer enn meg. Kan vel kalle dette registreringer... Alle forklaringene har ikke jeg.

Tenker tilbake på 70-tallet, da påhengsmotorer gikk bedre på lavoktan enn høyere oktan, men da var det mekanisk tenningsjustering og man fikk ikke glede av at tenningstidspunktet kunne økes for å få noe mer ut av høyoktan bensin. (ikke da heller). Energimengden er ifølge Statoil den samme i 95 og 98 oktan bensin i dag.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16514/P0130/000304 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Malfunction in Circuit

Possible Causes

  • Oxygen (Lambda) Sensor Heating Bank 1 Sensor 1 faulty

Enten dårlig kontakt til varmeelement i lambda, eller defekt varmeelement. 

Mine tanker, 98 oktan har høyere bankefasthet enn 95 oktan, tåler tidligere tenning og høyere kompresjon. Min motor liker ikke 95 oktan da den har sylinderfylling som en turbomotor, samt høy kompresjon. For å få glede av 98 oktan bør tenning justeres tidligere, flere motorer er designet slik at man kan kjøre på 91 oktan. Motorer designet for lavoktan har som regel lav kompresjon, og man vil sjelden få noen effekt av høyoktan bensin på de.

At 95 og 98 oktan har samme energimengde trodde jeg ikke, men kan være jeg tar feil. Trodde 98 hadde høyere energimengde, dog med litt senere forbrenningshastighet, men lagde mer volum. Noen som har fasiten? 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens varmeelementet ja. Den strømmen skal vel være på hele tiden? Eller er det bare i oppvarmingsperioden?

En drivstoffekspert i Statoil, som heter Skårdalsmo, men forbrenningsteknikk som hoved felt, sier dette med energiinnhold. Du Qattro har jo optimalisert motoren, og da en det nok høy kompresjon, og med bensin som tåler det, som gjør at du har maks utbytte. 

Tidligere tilsatte man jo bly for å hindre detornasjon, og for å få høyoktan. Det er vel også en bekreftelse, da bly ikke var noen energibærer i bensinen i seg selv. Mens bensinen som råstoff var det samme. Man kunne jo tro, som jeg også trodde, at høyoktan hadde høyere energiinnhold. Men jeg har hatt lange samtaler med Skårdalsmo, blant annet i fobindelse med et drivstoff-kurs. Det gikk også på diesel, og han hadde mye å fortelle.  

Men det var egentlig en stygg sak, at man kunne selge blybensin, med ekstremt kreftfremkallende by. Og det ble trolig gjort for å slippe en ekstra raffineringsprosess, som bille fordyret bensinen vesentlig. Men nå når ting er satt i system, blir ikke høyoktan særlig dyrere. 

Solgte bilen i dag, og det ble ikke noen komplikasjoner eller feilmeldinger, så da var det nok lambdasonden som reddet det hele. Var en stund redd for at det var lednings- eller kontaktfeil. Nor jeg ville slitt med å finne ut av. 

Krysser fingrene....

(tror jeg må holde meg til veteranbiler?) -litt lei av feilmeldinger!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår