Gå til innhold
Bilforumet.no
oskarso

B6 - rødglødende motordel, hvilken del er dette?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Luktet svidd fra motorrommet i dag, åpnet panser og denne delen (midt i bildet, delen er fri for skitt, tydeligvis brent bort) er rødglødende. Den sitter rett til venstre (sett forfra) for motorblokken. Hvilken del er det og hva kan være årsak til at den gløder? Bilen ble kjørt nærmere 500km i går, i bløtt vær, stod ute i frost i natt. Får feilmeldinger på Cylindere P0303, P0302 og P0300.

Generelt har bilen aldri likt å stå ute parkert i vått vær, har relativ ofte hatt P030X koder som kommer og går etter slike forhold, ikke så store utslag som denne gang og første gang jeg ser P0300.Har tidligere skiftet plugger, som holder feilkodene unna en stund.

Screen Shot 2017-11-11 at 14.51.41.png

Screen Shot 2017-11-11 at 15.01.23.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsøker meg på egen tolkning. Det som gløder er katalysatoren (?). Den gløder fordi den brenner bensin som Cylinder 2 og 3 ikke makter å ta unna (misfire). Det trenger altså ikke være noe galt med selve katalysatoren (?), men den kan smelte/deformeres dersom problemet ikke utbedres (?).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 hours ago, Jesper1201 said:

Du har tolket det relativt riktig. 
Du må få bukt på feiltenning ellers vil du drepe katalysatoren, hvis du ikke har gjort det allerede. 

Har coiler vært skiftet noen gang? 

Iflg. verkstedhistorikken ble coil (entall?) skiftet sept -08 på 90k km. Dagens km stand er 228k. Har min bil bare én coil?

A4 Avant (8E5, B6) 1.6 Bensin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 12/11/2017 at 7:37 PM, Jesper1201 said:

Din bil har 4 coiler, en på hver sylinder. 
Det er ikke umulig at en eller flere har tatt kvelden. 

Uten å ha tatt bil i nærmere øyesyn vil jeg tro at 4 nye coiler og pugger vil gjøre susen. 
 

Så 4 av disse?:

https://www.bildeler.no/coil/audi/a4-avant-8e5-b6/B/2003/ALZ/?Vare=12920

Og 1 slik pakke med 4?:

https://www.bildeler.no/tennplugger/audi/a4-avant-8e5-b6/B/2003/ALZ/?Vare=23792

Og kanskje ett oljefilter for å skifte det når man er igang?

https://www.bildeler.no/oljefilter/audi/a4-avant-8e5-b6/B/2003/ALZ/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok det bare for gitt at du hadde den "nye" 1.6FSI motoren, noe du antageligvis ikke har hvis bildeler kommer opp med den i delekatalogen.

På motoren din da, trenger du kun én av den første (coilen), 4 tennplugger og hvis jeg skal få komme med ett tips, ta med tennpluggkabler samtidig. 
Coilen er noe søppel å skifte, så får du først roter nedi der er det greit å ta med tennpluggkablene samtidig. 
(HUSK: Plassering av kablene, det er essensielt for at motor skal starte) 

Jeg tror det vil få bukt med problemet, men ingen garanti. 
Disse motorene har også hatt noen gjengangere av MAF når de har begynt å dra på årene. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×