Gå til innhold

B6 - rødglødende motordel, hvilken del er dette?

Ranger emnet


oskarso

Anbefalte innlegg

Luktet svidd fra motorrommet i dag, åpnet panser og denne delen (midt i bildet, delen er fri for skitt, tydeligvis brent bort) er rødglødende. Den sitter rett til venstre (sett forfra) for motorblokken. Hvilken del er det og hva kan være årsak til at den gløder? Bilen ble kjørt nærmere 500km i går, i bløtt vær, stod ute i frost i natt. Får feilmeldinger på Cylindere P0303, P0302 og P0300.

Generelt har bilen aldri likt å stå ute parkert i vått vær, har relativ ofte hatt P030X koder som kommer og går etter slike forhold, ikke så store utslag som denne gang og første gang jeg ser P0300.Har tidligere skiftet plugger, som holder feilkodene unna en stund.

Screen Shot 2017-11-11 at 14.51.41.png

Screen Shot 2017-11-11 at 15.01.23.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Jesper1201 said:

Du har tolket det relativt riktig. 
Du må få bukt på feiltenning ellers vil du drepe katalysatoren, hvis du ikke har gjort det allerede. 

Har coiler vært skiftet noen gang? 

Iflg. verkstedhistorikken ble coil (entall?) skiftet sept -08 på 90k km. Dagens km stand er 228k. Har min bil bare én coil?

A4 Avant (8E5, B6) 1.6 Bensin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din bil har 4 coiler, en på hver sylinder. 
Det er ikke umulig at en eller flere har tatt kvelden. 

Uten å ha tatt bil i nærmere øyesyn vil jeg tro at 4 nye coiler og pugger vil gjøre susen. 
 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/11/2017 at 7:37 PM, Jesper1201 said:

Din bil har 4 coiler, en på hver sylinder. 
Det er ikke umulig at en eller flere har tatt kvelden. 

Uten å ha tatt bil i nærmere øyesyn vil jeg tro at 4 nye coiler og pugger vil gjøre susen. 
 

Så 4 av disse?:

https://www.bildeler.no/coil/audi/a4-avant-8e5-b6/B/2003/ALZ/?Vare=12920

Og 1 slik pakke med 4?:

https://www.bildeler.no/tennplugger/audi/a4-avant-8e5-b6/B/2003/ALZ/?Vare=23792

Og kanskje ett oljefilter for å skifte det når man er igang?

https://www.bildeler.no/oljefilter/audi/a4-avant-8e5-b6/B/2003/ALZ/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok det bare for gitt at du hadde den "nye" 1.6FSI motoren, noe du antageligvis ikke har hvis bildeler kommer opp med den i delekatalogen.

På motoren din da, trenger du kun én av den første (coilen), 4 tennplugger og hvis jeg skal få komme med ett tips, ta med tennpluggkabler samtidig. 
Coilen er noe søppel å skifte, så får du først roter nedi der er det greit å ta med tennpluggkablene samtidig. 
(HUSK: Plassering av kablene, det er essensielt for at motor skal starte) 

Jeg tror det vil få bukt med problemet, men ingen garanti. 
Disse motorene har også hatt noen gjengangere av MAF når de har begynt å dra på årene. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår