Gå til innhold

Angående tåkelys m.m.

Ranger emnet


merterje6

Anbefalte innlegg

Jeg har en Nissan Qashqai 2009-modell, og lurer på tåkelyset. For det første er det to innstillinger. Den  første er når  tåkelyset kommer på og da lyser det  grønt. Trykker jeg en gang til kommer det i tillegg opp et gult lys, altså lyser det både grønt og gult på dachbordet, men jeg kan ikke se at selve lyset er annerledes. Hva er forklaring til dette ? Dessuten skal vel tåkelys bare til  bruk når det er tåke, men synes det funker bra enkelte ganger når det er tett snødrev, og så oppdager en bedre om det er is på veien. Og så tenker jeg på ryggelys. Det som er på bilen mener jeg enkelte ganger er for svakt, det går vel an å montere ekstra ryggelys ? og et arbeidslys er ideelt da jeg i mørket f.eks.er på en campingplass med vogna, men vet ikke om det fins regler for sånt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn indikatorlampe er tåkelys/grøftelys foran.
Gul indikatorlampe er tåkelys bak.

Husk at grøftelys foran ikke er lov å benytte i kombinasjon med nærlys, med unntak av ekstremt tett snødriv/tåke i lav hastighet (<40km/t)
Tåkebaklys skal kun benyttes når det er tett tåke som gjør at bil bak ikke vil kunne se baklysene dine på 100m +/- 

Ekstra ryggelys er ihht. regelverket ikke lov å montere hvis du allerede har to ryggelys fra før, de skal heller ikke lyse veldig sterkt og skal ikke virke blendene, så mulighetene her er begrenset. 
Arbeidslys er derimot lov å koble opp, de må kobles opp på egen bryter med indikatorlampe som er godt synlig for fører. Skal ikke være mulig å skru på arbeidslys uten at parkeringslysene er tent. 

Hvis du derimot ikke bryr deg om regelverket og ikke har problemer med å måtte vise bil etter stopp i teknisk kontroll eller plukke dette av ved PKK så er ekstra ryggelys absolutt verdt pengene.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår