Gå til innhold

Audi A6 C6 TDI problemer med batteri

Ranger emnet


rarepepe

Anbefalte innlegg

Hei!

Sliter litt med batteriet på bilen og lurte på om noen har noen gode innspill.

Hver gang jeg starter bilen så får jeg feilmelding "low battery" men alle instrumenter og lyspærer lyser opp fint og bilen starter lett. Sjekket batterinivå inne på mmi og da står det nede på 10%, etter litt kjøring kommer det fort opp på 50% og litt til så er det på 100%. Jeg målte spenningen på batteriet og får rundt 12.7V når bilen er av og 13.8V når den er på. Er dette normale verdier?

Videre tenkte jeg å sjekke om bilen drar noe strøm når den er av, men batteriet er plassert i bagasjerommet på bilen noe som gjør at lysene i bagasjerommet kommer på, er det en måte å åpne bagasjeluken men få bilen til å tru at den er lukket? Fant ingen steder å press inn. 

Ellers så har jeg vurdert å dra ned på biltema og kjøpe et nytt batteri, men mener å ha lest engang at man må kode inn det nye batteriet når man bytter på Audi, er dette virkelig nødvendig eller bare en gimmick slik at de kan tjene mer penger? Isåfall hvordan gjør man det?

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta en skrutrekker og klemme inn låsen i låsekassa på bakluka, da tror bilen at luka er lukket.
Lås så bilen og legg nøkkelen noen meter unna bilen, nå kan du måle strømtrekk. 

Er batteriet gammelt? Jeg tror rett og slett bilen merker at det er dårlig kapasitet på batteriet og varsler av den grunn. 
Nei det er ikke en gimmick at batteri må kodes inn, det er så bilen forstår at det sitter i et nytt batteri og dermed blir ladesyklusen fra dynamo samt styrke justert deretter. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg skal prøve dette og sjekke om bilen drar strøm.

Jeg vet dessverre ikke hvor gammelt batteriet er da jeg kjøpte bilen brukt i sommer. Men det er 2005 modell og hvis man antar at forrige eier byttet det 2 ganger så kanskje 2-3 år, det blir likevell ren tipping.

Er en slik koding avansert prosess, evt. er det dyrt å gjøre på verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel egentlig mer troa på det det aldri er skiftet, eller kanskje skiftet én gang, men det er uvesentlig. 
Det du kan gjøre er å få tatt en belastningstest av batteri, da får du svart på hvit hvor mye kapasitet det er igjen i batteriet, og dermed vet du om det er modent for utskiftning eller ikke. 

Nei, det er ingen avansert prosess og heller ikke spesielt dyrt å gjøre på et verksted. 
Prosessen er litt forskjellig fra bil til bil, noen krever bare en "bekreftelse" på at nytt batteri er montert (så fremst det er samme størrelse) mens andre krever at du legger inn en kode som står på batteriet, men dette vet verkstedet som du leverer bilen til evt. 


 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner da gjør jeg det! 

Det var forresten ikke mulig å få testet hvor mye ampere bilen drar når den er av, da MMI skjermen lyser opp og begynner å loade når den får strøm etter det at jeg har koblet av den ene polen. Det ble dratt mer enn 10 ampere så jeg lot være å koble voltmeteret i serie igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår