Gå til innhold

Bilregnskap hva bruker du i måneden?

Ranger emnet


Elbil-Larsen

Anbefalte innlegg

Altså. Regnskap er ikke lett. Bil er dyrt uansett hva man velger. Alle har preferanser og prioriterer forskjellig.
For min del, er bil et verktøy. Den skal frakte meg og familien rundt, være trygg, drift-sikker og så billig som mulig.
Jeg bryr meg ikke om status eller utseende, derfor har jeg en Touran fra 2004... :-)

Jeg vurderer å kjøpe en ny(ere) bil, og derfor sitter jeg og regner og blir litt skremt..
Jeg kjøpte Touranen til 240.000 i 2008, i dag får jeg kanskje 40.000 så 200.000 er skrelt vekk ila 9 år, som gir et verditap på 22.000 i året, som er 1833 kr i måneden.
Jeg har kjørt denne bilen fra 50.000 kilometer til 250.000 kilometer og har derfor røket på 200.000 kilometer også, det er også 1833 kilometer i måneden.
I tillegg til Bom-utgifter som har ligget stødig på 800-1000 kr i måneden i all tid, og nå begynner ting å ta litt av..
Verksted utgifter på denne bilen har mildt sagt vært helt utrolig. I tillegg til årlige servicer på minst 2000 kroner, har jeg bytta reg reim 3 ganger til en nette sum av minst 7000, bytta dempere en gang, bytta bremseklosser minst 4 ganger på alle hjul, i tillegg til potte, hjullagre, batterier, diverse stag, clutch, styringsenhet, vifter og en haug, andre slitedeler.
Jeg må sette av minst 2000 kroner måneden for service og vedlikehold, i fjor var ikke det nok, burde ha satt av 2500 kroner..

Altså en normal hverdag tenker jeg for de fleste bileiere, spørsmålet til forumet er da ; hvordan ser bilregnskapet ditt ut, og hvorfor har du valgt dette?
Her er mitt månedlige oppsett.. :

Diesel : 183,3 mil *0.8 forbruk * 13 kr/ltr = 1900 kr måneden
Bom = 800 kr måneden
Verksted/service = 2000 kroner måneden
Billån = har ikke
Nedskrivning, har ikke solgt den ennå så jeg regner ikke med det. Restverdi ca 40.000
Det vil si 4600 kroner i måneden i rene utgifter, har ikke lån så det stopper sånn ca der. Hvis jeg skal regne med 30.000 i verkstedutgifter i året, hopper det opp til 5100 kroner.
Da har jeg gleden av å kjøre en eldre dieseldame som er grei å kjøre i og for seg, har ikke noe ekstra utstyr men 7 skinnseter i hvert fall, og hengerfeste.
Får ikke lov til å kjøre i Oslo par-tre dager i året og får også gleden av å betale mer i bom (medregnet her).

Jeg vurderer å kjøpe en Tesla Model X. kan kjøpe bilen med 270.000 kroner i egenandel (boliglån 2,4%), resten på 0.25% rente. Bilen er spekket greit opp men ikke alt. Standard farger og kun Premium pakke og vinterdekk.
Den bilen vil koste meg 5.500 kroner i måneden i 8 år. Hva restverdien på den er etter 8 år er det vanskelig å si. Men NOE må det være, den kan ikke stå i 0 kroner..
Service på bilen er i følge Tesla ikke så farlig med, du kan fint ha den inne med et par års mellomrom uten at det går utover garantien, servicen koster rundt 5-8000 kroner stk.

Uansett hva jeg prøver å regne på, så kan jeg ikke finne noen bedre løsning med bensin eller diesel. Verken brukt eller nytt. Enten så kjøper man en eldre bil, og regner med verkstedutgifter, eller så kjøper man en ny bil og regner med billån til rundt 4%. I tillegg til disse utgiftene så får man årlig oljeskift og service, bom og drivstoff.
Leasing forstår jeg ikke hvordan kan lønne seg : man betaler et innskudd i flerfoldige 10.000 kroners klassen, leie for noen tusen, og bom/bensin på toppen og i tillegg eier man ingen verdi etter 8-9 år.
Jeg har prøvd å regne ut flere scenarioer opp mot å kjøpe en Tesla for 8-9 år... Må legge til at 7 seter og hengerfeste er viktig.

Hvordan regner dere på bilhold og kostnader, er det mulig å komme særlig under 5000 i måneden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billån: 4050,-  (løpetid 10 år)
Diesel: 2275,- (kjører minimum 30'000km i året)
Service: 1650,-  (snittet i året basert på 5 år, oljeskift 2 ganger i året i tillegg til forskrevet service fra produsent) 
Vedlikehold: 250,- (vask, dekk ++) 
Rep: 0,- (ikke hatt noen kostnader enda) 
Bom: 150,- (ca. snitt) 
Forsikring: 5500,- (458,- mnd)
Årsavgift: 3000,- (250,- mnd)

Totalt pr. mnd i snitt = 9'083,-

Det må tas med i regnestykket her at jeg...
...kjører mer enn gjennomsnittet.
...tar godt vare på bilen.
...jobber som mekaniker, og har driftskostnader som er 75-80% lavere enn Ola Nordmann. 
 

---------------------------------------------------------------------

Regnestykket på en Tesla blir vanskelig å "overgår" med en drivstoff drevet bil, men innkjøpsprisen er 2-2,5x så høy som en drivstoff drevet bil så diffen ligger der. 
Siden 7 seter er et sterkt ankepunkt blir det vanskelig å komme opp med biler du kunne regnet på isteden som vil være på samme kostnadsnivå.
Plug-in hybridbiler har driftskostnader som er betydelig lavere enn normal drivstoff drevet bil. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår