Gå til innhold

Feil på starteren ?

Ranger emnet


Oerjan J

Anbefalte innlegg

Har problemer med å starte Toyotaen. Må file noen ganger før han kommer, og da kommer det som oftest hvit eksos ut. Batteriet er helt nytt, så det er ikke problemet. Pluggene er også ok. Verkstedet tror det er startmotoren. Når jeg googler symtomer på dette, kjenner jeg ikke igjen alt. Bl.a hvit eksos. Tidligere i sommer kom det kun klikk når jeg startet, men etter å ha byttet batteriet forsvant det. Nå får jeg som oftest start etter å ha filet 2-3 ganger ( blir verre når det er kaldt ute/motoren er kald ). Har verkstedet rett ? kan det være starteren ? Det er en 2006 modell Avensis, som har gått 310 000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom motor går rundt når du prøver å starte, så er nok ikke startmotoren synderen. Siden du sier pluggene er ok, så antar jeg det er bensinmotor? Sjekk temperaturgiver til ECU, er den defekt så vil motor være treg å starte når kald - Jo kaldere, jo verre. Siden bilen din er nokså ny, burde du starte med en diagnose. Det skal også være mulig å lese ut verdier fra temp.giver til ECU.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit røyk direkte etter oppstart på en dieselmotor er synonymt med uforbrent diesel. 
Kan være bl.a dårlige glødeplugger og/eller dårlig sprøytebilde på dyser. 

Har glødeplugger vært ute og blitt testet eller har verkstedet bare målt motstanden i de?
Motstanden kan være riktig selv om glødeeffekten er dårlig. 
Få verifisert at de faktisk gløder slik de skal ved å ta de ut og teste de, eller bare skift de hvis det er noen år siden sist.
Symptom på defekte glødeplugger er at motor blir vanskeligere å starte jo kaldere det blir.

Fremgangsmåte for å teste en glødeplugg; 
Sett jording på gjengene og positiv på toppen av pluggen (med startkabler ifra batteri, glødepluggen trekker 20A) 
Tuppen av glødepluggen skal bli helt rødglødene innen 4 sek. 
Hvis det tar lang tid eller at bare deler av tuppen blir glødende må de skiftes - skift isåfall alle. 

Hvis glødeplugger testes/skiftes og problemet fortsatt er tilstedet, noe jeg tviler det vil være med nye glødeplugger, så må du få sjekket dysene dine.
Det er ikke anbefalt å gjøre hvis du ikke har særlig kunnskap om hva du driver med, kan gjøre mer skade enn glede der. 

Tviler på at startmotor er dårlig, siden motor kommer etter 3-4 forsøk.
Hadde starter vært dårlig ville du antageligvis aldri fått start hvis den ikke kommer på første forsøk. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår