Gå til innhold

Fjernlys LED 48W

Ranger emnet


Mosen

Anbefalte innlegg

Heisann. Som en hel del har jeg Norges mest kjøpte varebil i en variant av 2016 modell. Fjernlysene er forferdelige og vil gjerne montere litt ekstra lys.

Teori: LED 48w x 2 , brakett og tilkoblings stash, rele etc.

Så har jeg en grønn ledning som skal til "bryter"..denne hadde jeg tenkt å koble inn på fjernlyset med en "tyv"( har målt og funnet riktig ledning)(gul).Målte spenning når fjernlyset var på, og null spenning når det var av.

Praksis: Canbus.. noen sier kjør på. Forhandler sier at jeg må ha adapter og bryter inne ..$$$$$

 

Hva kan jeg gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, hvilken bil? 

Har du halogen fjernlys? Hent styrestrøm til relé fremme ved en av lyktene.

Har du bixenon må du koble inn en CAN-bus styringsboks som sender ut eksternt styrestrøm signal. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Det er en caddy maxi. Og det er halogen, men VW gutta påsto hardnakka at jeg måtte bruke Can-bus adapter uansett. Kan vel tolkes ved flere motiv..

 

Samtidlig leser jeg at noen har koblet seg via canbus og får sigbal, uten bruk av adapter.

Dette kan jeg ingenting om, bare vanskelig å forholde seg til noe når alle sier forskjellige ting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobler opp ekstralys på mange biler på jobb, deriblandt Caddy, og jeg har aldri brukt CAN-bus adapter på biler med halogen lys, hvorfor?
Fordi en bil med halogen fjernlys er ikke så ømfintlig i det elektriske som på en bil med bixenon. 
Hvorfor Møller gutta sier du  bruke CAN-bus adapter vet jeg ikke, men det er uansett tull.

Jeg har bixenon på min egen Caddy, jeg har også adaptive lys så hos meg er det 3 styreenheter i hver lykt - derfor bruker man CAN-bus adapter for å få frem et strømsignal når fjernlys slås på.
Vet ikke hvor du har lest dette om at de fikk styrestrøm på CAN nettet uten adapter, men det har jeg ikke mye trua på.
I CAN-bus nettet går det frekvenser som styreenheter fanger opp, en gitt frekvens betyr en gitt ting. Denne CAN-bus adapteren som kobles på for å få eget stryrestrømsignal henter ut frekvensen for fjernlys. 

Her er det bare å koble opp lys på vanlig måte med 4 pinnet relé og hente styrestrøm fra kontakta inn på lykta. Husker ikke hvilken ledning inn i kontakta fjernlyset var på, men det finner du kjapt ut med et multimeter. (burde husket dette da jeg koblet opp på en Caddy forrige uke...) 
Husk å få den skjøten der helt vanntett, så slipper du irr og dårlig kontakt etter et par-tre års tid. 

Et lite tips; på fremsiden av sikringsboksen i motorrom har du flere skruer som du kan hente konstant spenning ifra, så slipper du å ta den fra batteri. 
Den helt til høyre f.eks er ikke ibruk, så med en M6/M8 mutter har du ordnet det et fint strømuttak. (husk sikring) 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår