Gå til innhold

Problem med Xenon styreenhet

Ranger emnet


lenzflare

Anbefalte innlegg

Har hatt en Passat 2010 inne på verksted for å bytte begge Xenon-pærene. I ettertid ser jeg at de to pærene har litt ulike lysstyrke, og verkstedet har feilsøkt seg frem til at det er problemer med begge styreenhetene, og at disse må byttes. 

Noen som har peiling på om de faktisk MÅ byttes? Eneste gangen jeg merker at det er ulik lysstyrke er når det er mørkt og bilen står foran en vegg. Under kjøring merker jeg ingenting. Ingen varsellamper lyser. Lyktene justerer seg helt normalt ved oppstart (opp/ned). Er ikke akkurat gratis å bytte de styreenhetene, så om jeg ikke MÅ er det ikke viktig for min del. Gjør de derre styreenhetene noe som helst fornuftig utover å regulere lysstyrken? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg ikke har veldig tillit til den teorien dems. Styreenhetene har ingen teoretisk effekt på pærene. 
Med mindre det er møkk inni lyktene så er det en av to, dårlig xenonpære eller dårlig ballast. 

Hvis det ikke plager deg, hadde jeg latt det være. 
Du kan forsøke å kryssbytte pærer, hjelper det ikke så kryssbytt ballast.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips @Jesper1201. Hadde det vært noenlunde enkelt å bytte de pærene, kunne jeg godt forsøkt kryssbytting - men såvidt jeg vet må jeg av med skjerm++ for å få tilgang (noe av grunnen til at jeg tok den inn på verksted for å bytte Xenon-pærene).

Men hva er det egentlig styreenheten styrer? Dersom det ikke er effekten, og ikke høydejustering - hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av type lykter så sitter det en til tre styreenheter i lykta. 

De kommuniserer med BCM via. CAN og styrer egentlig alt som skjer. De bestemmer alt fra høydejustering, adaptiv lys, DRL etc. De aktiverer også ballaster/pærer, men det går ikke høyt strømtrekk igjennom de så det er med 99% sannsynlighet at de ikke er defekte. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei

'Jeg måtte skifte styreenheter på superben, men det var får at de "datt" ut i tide å utide, å de var langt fra gratis, ingen fargeforskjell på mine, men kan hende pæra di har fått seg et kakk, før eller under montering, da kan de bli sånne, men sjekk jordinga til ballasten/styreenheten, hender at den og kan gi sånne feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår