Gå til innhold

ABS sensor

Ranger emnet


MizLee

Anbefalte innlegg

Hei - har en skoda octavia 2004 modelltype 1

det lyser to lamper i dashbordet; det ene er ganske lett å forstå  fordi det er står ABS og det andre lyset er en trekant med et utropstegn i, sammen med en pil som svinger rundt (håper noen skjønner forklaringen)

Skrudde i dag av hjulet for å se på ..eh greiene, og fant to ting: 1. ledningen til abs sensoren var klippet av helt oppe ved "veggen" og denne kabelen var delt i to forgreininger som gikk til to steder nede ved hjulet. Den ene vet jeg går til abs sensoren for den kjente jeg igjen, den andre delen gikk til en annen kontakt et annet sted på hjulet.

2. jeg fant en kabel med et feste på som ikke gikk til noen ting - kunne ikke se helt hva den skulle vært plugget i og den kom liksom under den "veggen" 

 

Spørsmål : jeg fant overhodet ikke ut av hvor hovedkabelen gikk hen oppe i motorrommet. Dro av den luftinntaks- saken og stakk inn et skrujern i hullet ved hjul"veggen for å se hvor den kom opp, men skrujernet støtte i et slags plastlokk som satt bak en sylinderformet "dings" som jeg tror bremserørene gikk til.

Dette er venstre forhjul. Noen som har noen tips eller triks her? Jeg tok noen bilder, men får ikke til å laste dem opp enda (skriver mens jeg enda husker hvordan det så ut)

Spørsmål : kabelen var jo klippet (forsøkt skøtet med noe tape så det ut som), da bør jeg vel skifte både kabelen OG selve sensoren? 

Spørsmål: hva kan den andre ledningen ha vært til?

 

Noen i Kristiansand som har noe peiling på dette? skal forsøke å få inn bildene etterhvert - veldig mystisk - beklager at det kommer så mange bilder er litt uteknisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene enden går til ABS og den andre til slitasjevarsler. 

Anbefaler å skifte ledningsnettet, men det kan skjøtes sammen hvis du heller går for det. Husk å bruk krympestrømpe ol. utenpå for å hindre fuktighet i skjøtene. Teip alene er ikke godt nok. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja skjønner det. Fant den oppe i motorrommet - det er tre ledninger inn i kontakten. den har en sånn føring som går fra motorrommet og under innerskjermen - så jeg er redd den skal til noe med bremsene den også..

 

jeg får prøve å se hva jeg kan demontere utover luftinntaket så jeg kan få skjøtet oppe i motorrommet. har kjøpt ledningerull og krympestrømper.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår