Gå til innhold

fjusker ved lav turtall

Ranger emnet


Grub3r

Anbefalte innlegg

Hei,

nå er det slik at jeg har en volvo her som tuller seg på en merkelig vis.

 

bilen ble hentet med lekkasje mellom manifoil og motor, den ble kjørt fra østlandet og til vestlandet uten noen problemer.

den ble brukt noen korte turer hjemme for å "holde den i bevegelse"

etter par turer merket jeg at bilen plutselig begynte å fjuske når jeg kjørte sakte i 2 gir med lite gassbruk.

jeg kom hjem og sjekket atf i gasser, det var veldig lite, jeg fylte på og parkerte bilen. neste dag var alt borte.

 

jeg fant ut at o-ringen for justeringsskrue i gasseren hadde blitt ødelagt, jeg tok ut stempelet.

etterhvert fikk tak i annen tilsvarende gasser med samme stempel med ok o-ring

her om dagen puttet jeg den inn og startet, den startet lett men fjusket på tomgang

etterhvert ble den bedre og jeg tok en tur. først fjusket den ganske mye men ble bedre nå jeg ga gass og kjørte på høy turtall bare for å oppdage at den fjusket like mye på lav turtall og lite gass.

 

sjekket plugger som så ganske hvite ut , justerte opp nålen slik at den fikk mer bensin men likevel gikk den dårlig på tomgang, fjusket og man kunne høre godt at den ikke gikk fint.

den kunne gå fint men plutselig nesten stoppe for å så ta seg opp igjen til ok nivå.

 

forgasser som står i bilen: Stromberg 175 CD, den med svart topp.

 

så hva har jeg tenkt:

- at atf oljen kunne ha rent inn i ventilene og laget sot/dritt  som ligger og sperrer for normal drift

- at atf oljen hadde rent langs nålen og inn i bensin-kammer nederst i gasseren og ligger der og lager trøbbel(skulle trodd at oljen hadde blitt dradd opp med bensin og bare blitt forbrent i motoren)

- at eksos-lekkasjen ved manifoil har plutselig begynt å lage problemer(som sagt har bilen fungert helt fint inntil jeg oppdaget atf-olje lekkasje)

 

her trenger jeg råd hvor jeg skal begynne å feilsøke

Alle forslag mottas med takk, ønsker å kunne få denne på veien før vinteren slår til :)

jeg har ikke noe overhalingssett til gasser men kun en tilsvarende men ganske gammel gasser.

 

(har kjøpt styrepinner til manifoil/topp som skal skiftes ut pga dårlige gjenger.)

 

bildet til info, den jeg har er veldig lik

1025946.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår