Gå til innhold
Bilforumet.no
thor_no

2006 passat, hva er det neste som går til h....

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Har en 2006 passat 4motion 140 hk tdi som jeg føler det meste har gått åt skogen og er skiftet ut. Jeg lurer på om jeg nå har fått skiftet ut det som går eller om det er mere skyer i horisonten. Har skiftet følgende:

Turbo

Balanseakselenhet

Drivaksel

Bremser

Aktuator til håndbrekk

Fjærer bak

Støtdemper og fjær foran.

Dieselpumpe i tank

Dieselkjøler

Så hva mer er det som pleier å gå på disse som koster en formue å fikse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På ‎01‎.‎09‎.‎2017 den 11:27 AM, thor_no skrev:

Parkbremsen er heldigvis skiftet. Bare bryteren igjen og de har vel også en tendens til å gå... hvordan merker du at egr ventilen går. Er det en dyr affære? Rust er det ikke på bilen heldigvis.

Om egr ventilen/spjeldhuset blir defekt så lyser motorlampen gult ellers blinker glødlampen om jeg husker riktig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 31.8.2017 den 9:55 PM, thor_no skrev:

Nei den kjøper jeg ikke. Har hatt flere biler med både 300 000 og 400 000 på meteret som har vært flere år eldre og de har ikke vært i nærheten av kostnadsnivået på denne bilen. 

Det kan godt være, men biler idag krever større verkstedsutgifter enn tidligere biler.
Hvorfor? Fordi de ikke har samme kvalitet idag, kravene fra myndigheter "ødelegger" motorer og eierene tar ikke på langt nær godt nok vare på bilene.

Jeg jobber på et merkeuavhengig verksted, men vi er byens største (på det sentrale østland) og har mange biler (fra alle merker) innom, og det er selvfølgelig ting som går igjen på forskjellige biler, men ALLE bilmerker/modeller har visse ting de sliter mer med enn andre. 
Turbo, bremser, støtdempere, fjærer, EGR, DPF, DMS går igjen på alle merker.

Nå skal sant sier, Passat 3C har "mer" problemer enn andre VAG fra samme periode, men det er ikke dermed sagt at du har være heldig/uheldig med bilen din. 
Hører om mange som går laaangt uten å skifte annet enn slitedeler, og biler som ikke har gått 100' engang og har utgifter på 20-25' i året, mye av dette relateres til tidligere nevnte vedlikehold.

Turbohavari kommer høyst sannsynlig pga. kjøring på LL-intervaller.
Balanseakselenhet er en svakhet, og ble utbedret på senere motorer - ja, dette er en feil flere VAG motorer ble/blir rammet av.
Drivaksel kan være så mangt og er ikke knyttet til at dette er en Passat, det kunne like gjerne skjedd på en Toyota, Ford, Volvo etc.
Aktuator til parkbrems, som du kaller el.motoren er en svakhet på Passat 3C, forbedret på senere utgaver. 
Løftepumpe i tank er ingen direkte svakhet på Passat. Gjetter på at samme type pumpe sitter på 50% av dieselbilene i Europa. 
Dieselkjøler, hvorfor ble denne skiftet, ytre påvirkning? Da er det ikke VAG sin skyld ;) 

Og til sist, hvis du mener at slike ting som bremser, fjærer og støtdempere skal være mer enn 12år uten utskiftning har du feil realitetsoppfatning ;-) 

Alt dette er konstruktivt fra en bilmekaniker/tekniker og er ikke kritikk :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutes ago, Jesper1201 said:

Long Life Intervaller, 30'000km intervaller på oljeskift. 

I vårt tilfelle var det nok for mye korte turer som tok knekken på turboen. Når det gjelder min virklighetsoppfatning av bilvedlikehold er nok det farget av snart 30 år som bileier hvor mine biler særdeles sjelden har hatt glede av en visitt på verksted. De har fått olje og filter når tiden har vært moden og blitt reparert av meg selv når det har vært behov. Passaten har fruen hatt og den har stort sett fått stell på verksted og vi ser jo hva det har gjort..

 

Oktavian jeg nå kjører har 377 tusen på telleren og har i følge servicehistorikk bare så vidt kommet i gang med sett nr 2 med fjærer og dempere, sånn til ettertanke.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×