Gå til innhold

2006 passat, hva er det neste som går til h....

Ranger emnet


thor_no

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, thor_no skrev:

I vårt tilfelle var det nok for mye korte turer som tok knekken på turboen. Når det gjelder min virklighetsoppfatning av bilvedlikehold er nok det farget av snart 30 år som bileier hvor mine biler særdeles sjelden har hatt glede av en visitt på verksted. De har fått olje og filter når tiden har vært moden og blitt reparert av meg selv når det har vært behov. Passaten har fruen hatt og den har stort sett fått stell på verksted og vi ser jo hva det har gjort..

 

Oktavian jeg nå kjører har 377 tusen på telleren og har i følge servicehistorikk bare så vidt kommet i gang med sett nr 2 med fjærer og dempere, sånn til ettertanke.....

Hvis du mener at en bil som i snitt har vært på verkstedet 5 ganger de siste 10 år for vedlikehold skal være i topp stand så må jeg si at de siste 30 årene kan ikke ha vært mye annet enn svart/hvit. 
Men igjen, jeg er ikke redd for å si at Passat 3C har hatt over snittet med "problemer" kontra andre biler, men det har mye med at dette var en helt ny plattform som deles med Golf 5 og ikke lenger Audi A4. Derfor måtte det produseres mye "nytt" og mye ble ett prøveprosjekt. 
Vanlige understellsdeler er dog uforandret og holdbarhet på dette har med produksjon og vedlikehold av eier å gjøre. 
En bil krever mye mer vedlikehold enn noen få verksteds besøk for å være i topp stand, men slitedeler kommer man aldri utenom. Fjærer og støtdempere er til en viss grad betegnet som slitedel. Vet du forresten hva "anbefalt" skifteintervall på støtdempere og fjærer er for å opprettholde bilens opprinnelige kjøreegenskaper? 60'000km

Snodig dette med løftepumpa, for 99% av alle løftepumpene (diesel) fra 2005-2015 er "samme" pumpe med forskjellig innfestning til de forskjellig bilmodeller.
2 eksempler
På din Passat sitter 3C0 919 050 A. 3C0 er betegnelse på pumpeinnfesting i Passat.
På min Caddy sitter 2K0 919 050 A. 2K0 er betegnelse på pumpeinnfesting i Caddy.
Til opplysning er min Caddy en 2015 modell. Hvis denne pumpen hadde hatt en svakhet, hadde den vært oppgradert for lenge siden.

Hvis du har lyst til å dele reg.nr på Octavia'n vil jeg gjerne ta en titt på litt historikk ;-) 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så hvis jeg forstår deg rett ut fra denne "Hvis du mener at en bil som i snitt har vært på verkstedet 5 ganger de siste 10 år for vedlikehold skal være i topp stand så må jeg si at de siste 30 årene kan ikke ha vært mye annet enn svart/hvit." Så er produsentens anbefalinger om vedlikehold ikke nok til å holde en bil i stand?

jeg er selvsagt inneforstått at slitedeler som bremser, støtdempere, fjærer og andre understellsdeler må skiftes innimellom, det er ikke de som plager meg mest. det er tunge motorreparasjoner til 15-20000 kr og oppover som jeg mener burde være unødvendig på en moderne bil.passaten er i gang med turbo nr 3 og det er en reparasjon til minimum 20000. hadde en gang en jetta med oettinger motor som hadde gått over 500000. den hadde da slitt ut sin tredje bil og var fortsatt i fin form. det er sånn det burde være...

 

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, produsentens anbefaling er ikke nok til at en bil skal være i god stand etter 10 år uten betydelig påkost. 

Hvis det er tredje turboen på 12 år så er det mer enn bare småkjøring som er årsaken. Alt for dårlig med oljeskift, produksjonsfeil på del, ikke skiftet alle anbefalte deler ifm. turboskift etc. 

Jeg er helt enig med det at det bør vare betydelig lenger enn det gjør idag, men produsenten kutter kostnader da vi hele tiden etterspør billigere biler, deler og reparasjoner. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår