Gå til innhold

AC virker bare av og til

Ranger emnet


kenthrr

Anbefalte innlegg

Quote

Jeg har en Grand Vitara 2008 model og sliter med at AC virker bare av og til. Tilsynelatende så ser det ut som om alt virker for lyset på bryteren lyser grønt og AC pumpa sviver rundt men den verken kjøler eller avfukter lufta, av og til så kan jeg få den i gang igjen med å skru den av og ente en stund før jeg skrur den på igjen. Jeg leste her i forumet et sted at det kunne være problemer med releet som styrer pumpa og på så jeg får undersøke det litt nærmere. Kan årsaken være at det rett og slett bare mangler kjølegass?  

Det viser seg at årsaken til at AC virker bare av og til er at kompressoren etter en stund stopper helt av seg selv, dvs clutchen sviver ikke med rundt. Så lenge AC er satt på skal ikke cluchen alltid svive med rundt?   Kan årsaken være dårlig rele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
  • 2 months later...

Gir jo litt mening som du sier at det er ett elektrisk problem. Kjøp deg (hvis du ikke allerede har) ett stetoskop: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Stetoskop-2000018564/

Lytt på AC-pumpa. Start AC og lytt igjen. Du hører når pumpa går. Neste gang den slutter å virke så lytter du på pumpa, så hører du om den går rundt eller ikke. Mange biler vil du høre det uten stetoskopet, men lettere med siden du utelukker støy fra alt rundt. 

Evt. prøv å bytt rele å se om det blir bedre. 

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bytta releet som styrer AC av og på men har samme resultat, etter en hvis tid som kan variere alt fra 1 min til 10 min så slipper clutchen og pumpa går ikke.

Er det noen som har peiling på logikken og om det er andre sensorer/følere som bestemmer om pumpa skal gå eller ikke?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når clutchen slipper, har da også relé åpnet, eller står relé fortsatt inne?
Hvis relé åpnes så er det styreenhet som bestemmer dette, og da er det som regel en av to ting.
1) Enten er gassmengden (trykket) for lavt slik at den kobler ut. Sitter en trykksensor som registrerer dette.
2) Temperaturen i systemet blir for høy, det være seg en oppirret kondenser eller kjølevifter som ikke starter. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jesper1201 skrev:

Når clutchen slipper, har da også relé åpnet, eller står relé fortsatt inne?
Hvis relé åpnes så er det styreenhet som bestemmer dette, og da er det som regel en av to ting.
1) Enten er gassmengden (trykket) for lavt slik at den kobler ut. Sitter en trykksensor som registrerer dette.
2) Temperaturen i systemet blir for høy, det være seg en oppirret kondenser eller kjølevifter som ikke starter. 

Hvordan kan jeg på enklest måte sjekke om rele ligger inne eller ute?   Det finnes kanskje noen målepunkter som jeg kan sette multimeteret på?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
On 6/11/2018 at 8:45 PM, Jesper1201 said:

Hvis du vet hvordan du skal måle kan du jo måle rett på kompressor, men det enkleste er å dra ut relé og sette det tilbake, du kjenner om relé slår om. 

En stund her så tenkte jeg at jeg får bare leve med at AC ikke virker men pga mye kjøring nå i sommer så ble det plutselig aktuelt å se om jeg kan få den til å virke.

Jeg har nå målt alle sensorer som er er involvert og de er alle innen forventet måleresultat.  Så da går mistanken over til ac magnet clutchen, ved test så kjører den en stund for så å stoppe etter noen få minutter. Jeg måler ca 14 v som styresignal til magnet clutchen selv når den ikke kjører så av en eller annen grunn så velger den å ikke holde clucthen / kontakten inne.

Er det bare å bytte magnet cluctchen eller kan det skyldes dårlig kontakt inne i selve magnet clutchen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som magnetkoblinga på acpumpa har ryki ja.

Men du får denne faktisk løst. Men du skriver ikke hva slags motor du har eller noe som gjør at jeg kan sjekke. Men jeg sjekka bare en tilsvarende i orginale delekatalogen og du får løs til den :)

Si ifra hvis du vil jeg skal sjekke akkurat din bil så fikser jeg det :)

Skjermbilde.thumb.JPG.b88b2eb099c89d9ddda4db62252ca7c7.JPG

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, nightking said:

Høres ut som magnetkoblinga på acpumpa har ryki ja.

Men du får denne faktisk løst. Men du skriver ikke hva slags motor du har eller noe som gjør at jeg kan sjekke. Men jeg sjekka bare en tilsvarende i orginale delekatalogen og du får løs til den :)

Si ifra hvis du vil jeg skal sjekke akkurat din bil så fikser jeg det :)

Skjermbilde.thumb.JPG.b88b2eb099c89d9ddda4db62252ca7c7.JPG

Så bra at du kan sjekke. 

Grand Vitara 1.9 ddis , F9Q , 2008 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår