Gå til innhold

Avvik lambdaverdi på EU-kontroll

Ranger emnet


støff

Anbefalte innlegg

Hei.

Hadde Audi'en (B5 1.6 AHL) på EU-kontroll i går, og fikk avvik på "Lambdaverdi utenfor området 1+/- 0,03...".

Er det noen som vet om feil montert reg.reim (1 tann) kan gi dette resultatet?

Reima ble byttet i fjor, og bilen har vært noe dau siden. Har vært reservebil, og nesten ikke vært i bruk etterpå.

Har feilkode på kamakselsensor (eneste feilkoden) som jeg mistenker kommer av feilmontert reim.

Håper noen har svar på dette, da jeg må få den godkjent i løpet av måneden.

Så skal den selges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

00515 no signal betyr nok defekt hallgiver, så sant ledningsnett til ECU er ok. Kjenner ikke så godt til AHL, men trodde ikke man fikk startet motor dersom hallsensor var defekt.

Husk at denne feilen alltid kommer opp dersom motor ikke er startet.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor starter, og går pent, men er noe dau ved belastning. Har ikke noe erfaring med vagcom, men tenker at signalet kanskje ikke kommer til rett tidspunkt. Måler spenning både inn og ut fra sensoren, men jeg har ikke tilgang til oscilloskop så jeg får jo ikke sjekket om signalet veksler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

00515 - betyr som Quattro skiver, "No signal"
Det betyr at det ikke er signal fra G40 (kamsensor), som også nevnt kommer denne feilkoden opp når feilminnet leses ut på eldre biler hvis motor ikke går.
Hvis timing er feil, vil en få opp en annen feilkode, som for eks. Crankshaft/Camshaft correlation fault + misfire syl. 1/2/3/4

Har du den eksakte lamdbaverdien som ble målt ved PKK? 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke verdien, men denne kan hentes ut fra vagcom'en eller?

I tilfelle, hvilken verdi?

Og under hvilke forutsetninger?

Registrerte at det var flere lambdaverdier i forskjellige blokker. 

Og denne er viktigst, p.g.a. eu-kontrollen. 

Kamakselsensoren kan jeg feilsøke på senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Bare for å avslutte denne, i tilfelle noen med samme problemer leser dette senere:

Kamakselsensor ble byttet, og samtidig fikk jeg sjekket timingen på reima som var ok.

Bilen ble plutselig sitt gamle jeg, og gikk gjennom på etterkontrollen.

Jeg føler allikevel at de på verkstedet ikke var sikre på dette med lambdaverdi.

Mener å ha lest et sted at den skal avleses ved et visst turtall. Kan noen bekrefte (evt. avkrefte) dette?

Takk til Quattro73 og Jesper1201 for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår