Gå til innhold

Vibrasjoner/risting ved pådrag A6 1.8T Quattro

Ranger emnet


AudiPowers

Anbefalte innlegg

Jeg har en Audi A6 Avant 1,8 T Quattro 2000 modell som har betraktelig blitt renovert. Bilen har nylig fått mange deler byttet ut. Som feks, motor, girkasse, alle reimer og reg.reim, alle filtre, komplett forstilling, rustbehandlet med tectyl, byttet hele eksosanlegget, byttet turboen (ny), ny katalysator, nye skiver og klosser, nye drivknuter og mansjetter, byttet ut differensialen, og nå nylig bensinpumpe pluss masse annet jeg ikke husker i farten her :-)
Jeg har siden jeg fikk bilen i mars 2016 hatt mye fiksing, men ristinga har hele tiden vært der fra dag én. 
Når man kjører fra 40 kmt frem til 80 kmt så vibrerer /rister bilen ganske kraftig. Men når man passerer 80 kmt forsvinner det. Trodde hele tiden at det var noe med differensialen å gjøre. Men etter at den blei byttet var ristinga fortsatt der.
Noen påstår at det kan være mellomakselen som har kast i den. Men jeg er ingen mekaniker og får ikke svar på det.
Noen her som har erfaring med det problemet eller vet hva det skyldes med denne ristinga?

Takker på forhånd om noen svarer på spørsmålene mine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, sjekk alle hjul, dekka. Se etter buler på utsiden og innsiden. Vert ute for dette på nesten nye Hakkapelitta.

Sjekk felgene hos en dekk forhandler for å utelukke kast i felgen eller dekk.

 

 

 

 

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du alle spacere i aluminiumsfelgene så de fyller ut?

Kalipere skiftet?  De kan være trege og bremseklosser ligg på som sørger for at bremseskiva blir glovarm og skjev bremseskive 1 uke etter de var ny.

Hendt meg på audien. 

Bremse er et svakt punkt på VAG

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Lovemusikk skrev:

Har du alle spacere i aluminiumsfelgene så de fyller ut?

Hvis du her tenker på de plast sentreringsringene så er de bortkasta så lenge man klarer å trekke til hjulboltene i kryss. 

29 minutter siden, Lovemusikk skrev:

Kalipere skiftet?  De kan være trege og bremseklosser ligg på som sørger for at bremseskiva blir glovarm og skjev bremseskive 1 uke etter de var ny.

Hendt meg på audien. 

Bremse er et svakt punkt på VAG

Stemmer at dette kan skje, men da ville vibrasjonen kommet når han trykker på bremsepedal.
Bremsene er forøvrig ikke noe svakere punkt på VAG kontra alle andre. Det er all saltlaka om vinteren kombinert med dårlig vedlikehold som er hovedgrunnen til mye bremseproblemer.

TS;
Følger vibrasjonen turtall eller hastighet?
Er vibrasjonen der selv om du trår inn clutch?
Hvis den følger hastighet og er der med clutch inntrykt ville jeg startet med å sjekke ut mellomaksel og opplagring til denne.
Usikker på om du vil ha fremdrift hvis du tar av mellomaksel, men verdt er forsøk.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår