Gå til innhold

Ranger emnet


Lovemusikk

Anbefalte innlegg

Hei

2.4 Quattro 1999 Drar dårlig og høyt bensinforbruk.

Fusker ikke. Starter alltid. 

Ingen feil på feilslking.

Skiftet lamba sonder.

Hva er typisk feil da?

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vert slik siden jeg fikk den.

Antar at 2.4 skal dra litt bedre enn nå, virkelig. 

Jeg antar også at det ikke er EL-feil da alt virker normalt. Og ingen feilmeldinger.

 

Er det noen eldre mekanikere her som kan motor?

La merke til at når en starter, går den ujevnt i 2 sek før den stabilisere seg.

Ellers går den som en klokke.

V6 2,4 Bensin.

 

coil?

Pluggledninger?

gasspjeld?

annet?

 

 

 

 

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en ung mekaniker så da kan jeg vel ikke motor kanskje? ;)

Alt er relativt, dette er en tung bil og 2.4'n er ikke noen racer. De er også forholdsvis tørste. Har du automat blir den enda latere og tørstere  

Hva betegner du som drar dårlig? 

Hvor mye bruker den på mila på landeveiskjøring?

Ujevnheten ved oppstart er normalt. 

Kan være en LMM som begynner å regulere fett, men ikke nok til at lambda slår ut på "long term fuel trim"

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke vondt ment, men folk maser alltid på følere og elektronikk :-) Håper du kan motor da hehe.. Tror du skjønte hva jeg mente ;-)

Automat ja.

Ja, den er tung og jeg kom jo fra en diesel da jeg byttet den i denne. Så vet det ikke kan sammenlignes.

Men har jo hatt bensin før, men dette er i overkant lite drag/dreiemoment syns jeg.

I fart ( 70-80) så akser den godt når en trakker til når en kjører forbi en bil. Fra 0-80 er den treg. Tippe fruens Megane 2005 med 1,5 diesel er raskere. 

Meganen drar i 5 i en bakke, mens A6en må ned i 3

Jeg syns rett å slett en 2,4 bør dra litt bedre på tross av vekten. En slakk motbakke, så må den ned i 4 og en vanlig bakke som ikke er bratt egentlig, så ned i 4 og til og med 3.

Forbruk er over literen i Drive. Føler at forbruk variere fra 1 liter til 1,3 liter.  Målt mange ganger og det variere.

LMM kan være defekt uten at en merker det altså?

Er det ellers noe som kan gå litt tett som kan gjøre den treg? Er jo en gammel bil.

(skiftet mellompotte) Kattene går vel ikke tett når de ligg opptil motoren? Hadde vel og fått feilmelding?

 


 

 

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iom. at dette er en automat så vil den alltid være tregere enn en tilsvarende i manuell fra 0-100, det går tapt mye effekt i converter før den går i lock-up.
Selv om det er en 2.4 så er det ikke mer enn 230nm i den, det er over 100nm mindre enn jeg har i min 2.0TDI (VAG)
Det er mye som kan ha innvirkning på forbruk, men jeg syns ikke rundt 1l på mila er horribelt.
LMM kan begynne å bli dårlig, slik at den regulerer litt fett, men ikke nok til at lambda slår ut med feil, eller at en/flere sonder begynner å bli dårlige og regulerer feil.
Brede dekk, og/eller feil lufttrykk.
Gammel sliten automat som det aldri har vært skiftet olje på.

Hvis motor går som den skal, vil jeg tippe alt er i sin skjønneste orden. 

Jeg har hatt en 2.6 V6 tidligere (denne har dog litt mindre effekt) men den dro heller aldri bra på lav hastighet, grunnet converter. Forbruket lå på jevnt over 1l ved blandet kjøring.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluchet nett kassen, så det kom seg litt, den tregheten og draget. Motorbremsen kom seg masse.

Lambda sondene er nye.

230nm..hmm var ikkje så mye nei.  

Ok, ja motor går som en klokke, så det er vel ok da.. synd :-P

 

Ingen ting å hente på coiler og pluggledninger? Eller annet? Rens av noe som en kan gjøre selv?

 

Takk så mye for svar.

Får selge den å kjøpe igjen en Renault 

 

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Går mye bedre på forbikjøringer.

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår