Gå til innhold

Fabia 1,4 høyt trykk?

Ranger emnet


Torbo

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt problemer med forsvinnende kjølevæske på min Fabia 1,4 2001 modell. Ved småkjøring har det ikke vær det store problemet, men da min sønn bruke den gikk temperaturen opp - måleren på rødt! 

Har lest om at toppakningne på disse er en svakhet, og tok jobben. Jeg fant toppakning i dårlig forfatning, og det kunne se ut som det hadde lekket både mellom sylinder to og tre og mellom kjølesystem og kompresjonsrom. 

Da jeg også fant vann i bunnpanna var jeg trygg på at dette burde gå bra. Det var også "gørr" elelr majones i kjølevannsbeholderen som ikke var vannbasert/blandbart med vann.

Skulle helst ha mål HC i kjølevannet før jeg satte i gang, men alle indikasjoner tydet på toppakning. Så var også tilfelle.

I prosessen fant jeg litt tæring i sylinder tre, men tilsynelatende ok.?

Fant også at de våte sylinderforingene var litt bevegelige (var forsiktig), men regnet med at de ble klemt på plass med ny toppakning. 

Litt redd for at paningene under sylindrene har en smule lekkasje?

Tok en liten finpuss på ventilene, men de så fine ut.... Topplokket ble planet på sandplate, noe som alltid har fungert.

Kjørte 25 mil i dag, uten lekkasje eller forsvinnende væske men jeg har et inndtrykk av at motoren går litt for varm, og jeg må vente lenger før jeg kan løsne lokket på ekspasnjonstanken. Eller så flommer det - spruter det opp? 

Syns også at radiatorslangene er ekstra harde? Så jeg må vel få målt trykket?

Mistenker også termostaten, da termostathuset er bygd om for å bruke vanlig termostat til 90 kroner , kontra 900 kroner..?

Kan termostaten være snudd feil vei? Må jeg krype til korset og kjøpe nytt termostathus?

Mistenker også påfyllingslokket til ekspansjonstanken litt? Skal det ikke være en overtrykksventil der? kan den ha tettet seg på brunn av "majones" i kjølevannet?

Topplokket så veldig bra ut, og var bare minimalt bøyd, ca. 0,05 mm. 

Ingen lekkasjer utvendig!

Mange spørsmål, men er det noen som har gode retningslinger for videre "forskning" her vil jeg sette pris på det! 

Vanlige feil til unormalt trykk i kjølesystemet? - kortversjon?

 

Mulig jeg setter inn en bilventil et sted i systemet for å klarere trykket?  - forslag her? Kjøpe trykkmåler? 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av erfaring, kun original termostat fungerer som den skal. Biltema sine er ubrukelige. Vokselement på termostat skal alltid peke mot motor, ikke mot radiator. Lokk på ekspansjonstank åpner vel rundt 1 bar. 

Målt skjevhet på foringer? 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Sjekket termostaten, og den var riktig og temperaturen er midt på skalaen. Prøvde med et annet lokk på ekspansjonstanken, men jeg syns øvre radiatorslange virker unormalt hard?  

Siden du nevner at trykket skal være ca 1 bar, er jo det kanskje nok til at den øvre slangen er hard? 

Foringene har jeg ikke målt utover at de matchet godt med blokka, men de skal muligens være opptil 0,1 mm høyere enn blokka? Men jeg tror det er tett nok i toppen nå, da jeg også tok en kvart runde på topplokksboltene etter varmkjøring og når motore var kald. 

Da jeg sjekket sylindrene, så jeg en mistenkelig mikroskopisk stripe (sprekk) øverst i sylinder nr 3. Så jeg fikk vel en mistanke om at tidligere eier har etterfylt kalt vann på kokede motor? De var nemlig en stor lekkasje i en kjølerør mot nedre radistorslange. Etter bytting av det røret har bilen gått greit i nesten to år, men med litt etterfylling av kjølevæske en gang i måneden. Men min sønn klarte å varmkjøre motoren, og det var ikke tvil om at toppakningen var defekt. Det var også vann i olja. 

Vet du eller andra hva slags pakninger som skal være i bunn av sylindrene?

Det var også litt liper i denne sylinderen som tyder på at stempelet hadde vært varmt og gitt stort press på sylinderen.

Tenkte meg innom et verksted i dag for å sjekke HC i ekspansjonstanken? Det skal visst være en sikker metode for å finne ut om det kommer eksos i kjølesystemet.

Eller er det bare å prøve å se? 

Tenkte også å stille innom Biltema og handle en trykkmåler for å koble til en kjøleslange og sjekke trykket med jevne mellomrom. Hva skal jeg da anse som grense før jeg tar opp motoren igjen? Hva tåler disse kjøleslangene av trykk? 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva pakning i underkant av foring er laget av, vet bare at de kommer i tre tykkelser, 1, 1.2 og 1.4mm. Så lenge lokk på ekspansjonstank fungere så trenger du ikke være redd for slangene, de tåler nok langt mer enn 1 bar som normalt er maks trykk på kjølesystemet.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Quattro73 skrev:

Aner ikke hva pakning i underkant av foring er laget av, vet bare at de kommer i tre tykkelser, 1, 1.2 og 1.4mm. Så lenge lokk på ekspansjonstank fungere så trenger du ikke være redd for slangene, de tåler nok langt mer enn 1 bar som normalt er maks trykk på kjølesystemet.

 Supert! Da skal jeg bare prøve en litt kaldere termostat for sikkerhets skyld, og tute og kjøre håper på at ting er ok... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Torbo skrev:

 Supert! Da skal jeg bare prøve en litt kaldere termostat for sikkerhets skyld, og tute og kjøre håper på at ting er ok... 

Jeg kontrollerte trykket i dag, og det var 3 psi og 20 kpa, om jeg avleste riktig. Verdiene doblet seg etter at motoren ble stoppet.

Jeg fikk også målt HC-verdien som lå på c 20. Og det er vel ikke problem før man kommer opp i 800 - 2000?

Ellers virker alt tett... . men den øverste slangen virker unnormalt hard?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viftemotor åpnet og sjekket. Børstene løp lett og var ikke slitt i det hele tatt. Når går vifta som før, kort og greit?

Fikk ikke skiftet termostat, men trykket er stabilt på 3 psi nå og jeg tror det er greit? Den hadde en hikke ved å fly opp på 6, men så slapp jeg ut litt vann og lot den gå litt og da ser det ut som den har stabilisert seg..

Men jeg tror jeg skal bytte termostaten, da den har en gummiventil som kan være klebrig på grunn av majonesen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Torbo skrev:

Vifte sjekket - børste ok.. Den går i små pulser - ca ti sekunder litt på og mye av når den står med motoren i gang

Står AC på? Prøv evt. å skru den av. 

Kjølevifte for radiator skal gå konstant så lenge termobryter er aktivert og kutte når temperaturen dropper under spesifisert temperatur. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jesper1201 skrev:

Står AC på? Prøv evt. å skru den av. 

Kjølevifte for radiator skal gå konstant så lenge termobryter er aktivert og kutte når temperaturen dropper under spesifisert temperatur. 

Sprøs om jeg ikke må skifte føleren nederst i radiatoren, for å få mer stabil gange på vifta? Viftemotoren var i alle fall fin innvendig, og så fikk den litt olje på lagrene samtidig, og da ble de så glad at den sluttet med å skrike og pipe ved hver start.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Quattro73 skrev:

Godt poeng :)

Sikkert, men denne har ikke AC. Så jeg går får ny sensor for vifta og eller termostat (dyr sak)!!!! Det fins billig ombygningssett fra Tyskland, men det er det samme som jeg har gjort. Men det er mulig at min er treg og har oppsvulmet gummipakning som henger på grunn av olje og majones i kjølevannet.?

I alle fall godt å konstatere at det ikke er eksos i kjølevannet nå, ifølge HC-måleren til naboverkstedet. Må tilstå at jeg to en kvart omdriening/ettertrekking av topplokksboltene, siden denne har gammeldags tykk myk kvalitet. Ikke lik den på nyere Fabiare og andre som her tynnere stålpakning. Regnet med at pakningen seg en tiendels millimeter etter en oppvarming? Den skulle vel helst gått litt til vekselvis varm og kald, men jeg tok sjansen for å bli ferdig med bilen. Men så ble den ikke helt ferdig likevel.

Og mens jeg skriver er jeg mer og mer overbevist om at både termostat og føler må byttes!

Men ellers var det jo en drøm å bytte pakning på denne kontra 1,2 motoren med registerkjede overliggende kam, med 100 bolter og skruer i alle varianter. På den var det torx, sekskant, tolvkant og for svake bolter for kamlagrene. Men det gjorde jeg noe med... 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Jesper1201 skrev:

Står AC på? Prøv evt. å skru den av. 

Kjølevifte for radiator skal gå konstant så lenge termobryter er aktivert og kutte når temperaturen dropper under spesifisert temperatur. 

Tenker mer og mer på den termobryteren! Det ser ut som at den er nederst i radiatoren.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår