Gå til innhold

Støtdemper foran høyre - montering

Ranger emnet


Lars Eriksson

Anbefalte innlegg

Holder på med å skifte fjærer på støtdempere foran på Golf 4. Venstresiden gikk greit, men på høyre vil ikke bærearmen senkes så mye, at jeg får løs demperen. Drivakselen støter borti en brakett under den. Siden fjæra var knekt, kappet jeg resten med vinkelsliper og fikk av fjærnene. Deretter fikk jeg av fjærbenslageret på toppen, det ga meg nok plass til å få demperen ut av nedre del, tror det kalles en spindel. Når jeg nå skal montere demper med ny fjær, får jeg dette ikke ned i spindelen, det mangler ca. 3 cm klaring.

Noen tips?

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da takker jeg får hjelp, ble ferdig i går kveld. Jeg fant ut at jeg ikke behøvde å ta av drivakselen. Jeg tok av endestykket til styrestaget, deretter de tre skruene på undersiden av bærebrua. Da fikk jeg manøvrert skivebremsenheten med spindelen som støtdemper skal ned i, litt mot høyre. Da ga meg nok plass til å tre inn støtdemperen. Litt vrient å få tredd inn platen med tre hull i bærebrua igjen, men det gikk. Jeg driver mye med restaurering av eldre motorsykler, skulle jeg gjort det samme med bil, ville jeg uten tvil leid meg et lokale og skaffet meg en skikkelig løftebukk.

Nå er det tid for skifte av fremre eksospotte, den med flexi-enhetn. Til slutt venstre bakre bremsekalipper, det er noe med håndbrekket som har hengt seg opp så jeg får slakk vaier.
Dette er bilen til min datter som nå er student, så bilen skal deretter selges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ut tok ut de 3 boltene for bærekula, så pleier det å være ovale hull slik at det er litt justeringsmulighet som påvirker caster og spissing.

Sjekk om rattet er i samme posisjon som før når bilen går rett frem. Om det ikke er det så forsøk å justere bærekule litt inn eller ut.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår