Gå til innhold

Passat 2009 mod - Oljelekkasje fra fordelingskassa

Ranger emnet


GoCARGo

Anbefalte innlegg

Hei

 

6 trinns manuell girkasse 02Q

Girkassa har kode: KNP

 

Det ligger noe olje under bilen, noen dråper hver natt i garasjen

 

Har fått oljelekkasje fra fordelingskassa som har eget oljekammer adskilt fra girkassa.

Har løsnet høyre drivaksel og varmeskjold. Ser ikke noe lekkasje på denne siden,

men har ikke løsnet unbrako bolten inn til simmerring.

Noen tips til å feilsøke for å finne hvor lekkasjen kommer fra? Noe væske, eller stoff som kan tilføres giroljen

for å finne lekkasjepunktet lettere?

 

Ser ut til å være fra denne høyre siden, eller forsiden, men ser ikke noe lekkasje nå, etter å ha fjernet drivakselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å svare ja på det uten å ha sett på problemstillinga selv.

 

Du kan ha lekkasje fra utgående aksel, inngående aksel og evt. andre tilkoblinger. 

Du må vaske helt rent, kjøre en god tur og så hive deg under biler/få bilen på bukk og kontrollere hvor det renner ifra. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører en rumling nede fra passasjersiden når jeg kjører i 20-30 km på lavt turtall nå etter påfyll a girolje. Lyden kommer fra fordelingskassa.

Hørte den samme rumlinga når feilen opprinnelig oppstod, men den har svekket seg etter hvert når det var mindre girolje i fordelingskassa.

 

Problemet er isolert til fordelingskassa.

 

Det lekker ikke ut til høyre drivaksel. Etter at jeg har fjernet drivakselen kan jeg ikke se noe olje som lekker denne veien.

Er da denne høyre siden ok, eller kan det likevel være denne høyre flensakselen som lekker ut foran på fremsiden av fordelingskassa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei, har hatt bilen på verksted som har påvist oljelekkasje fra fordelingskassa oppe, midt-foran på fordelingskassa. Hører også en rumlende lyd når oljebeholder er full, lyden går over til mer klakke-lyd etter hvert som oljenivået synker. Verkstedet mener også lyden kommer fra fordelingskassa. Det er ingen oljelekkasje fra girkassa.

Ut fra spesifikasjonene ligger differentialen i selve girkassa, slik at det er flensaksel som driver høyre forhjul og drev for mellomaksel, eller prop(eller) shaft som ligger i fordelingskassen, se vedlegg. Ingen metall-spon er å se i olja etter tømming, tyder på det ikke er noe mekanisk skade i fordelingskassa, men en eller flere pakninger som har gitt oljelekkasje.

Ønsker forslag til hvordan feilsøke videre.

Fordelingskasse.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kjørte en tur nå.

Det lekker fortsatt fra fordelingskassa.

Når jeg stoppet motoren og bare trillet bortover veien hørtes samme lyden som når motor er i gang og kjører vanlig på veien.

Med VCDS og modul 22 "4 wheel drive" gis ingen feilmeldinger.

Nå må det vel komme noen tips til videre feilsøking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Oppdatering

Har trekt ut høyre flensaksel ca 1,75 cm, men nå sitter den fast. Skal jeg benytte verktøyet T10037 og trekke den ut, eller skal jeg begynne å forfølge andre steder i fordelingskassa hvor oljelekkasjen kan ligge, ut fra at det er påvist oljelekkasje fra fordelingskassa; oppe, midt-foran på fordelingskassa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår