Gå til innhold

Riktig verktøy for bolt med utvendig 12-kant?

Ranger emnet


gtfossum

Anbefalte innlegg

Jeg antar det er snakk om xzn, men med utvendige "splines". Spesifikt gjelder det boltene på clutchen til en VW Sharan 2005. Hva bruker jeg? Er det ok med en vanlig 9mm fastnøkkel eller pipe med tolv-kant, eller finnes det spesialverktøy for dette? Det er urovekkende lite kanter på disse boltene, synes jeg. Er vel ikke noe krise å ødelegge et par skruer. Clutchen skal byttes og vinkesliperen gjør ofte jobben, men dette skal jo også på igjen med riktig moment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det XZN bolthode (se under)

Triple_square_screw_10mm_%28TS10b%29.jpg

Eller er det 12-kant hode (se under)

12point_double_hex_002.jpg

 

Hvis det er XZN bruker du XZN bits, er det 12 kant bruker du enten 12 kant pipe eller fastnøkkel med 12 kant. Ikke prøv med noe som nesten passer, da ender det i verste fall med at du runder hodet. 

Boltene skal byttes når de først er demontert.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Nederste bilde beskriver de boltene jeg har - altså 12-kant. Da forstår jeg det dit hen at det bare er å bruke en vanlig pipe eller fastnøkkel med tolvkant i motsetning til sekskant som er det jeg vanligvis foretrekker på sekskanthoder da det sjeldnere drar i stykker hodet. Jeg har alt prøvd om min vanlige 9 mm fastnøkkel passet og den satt rimelig godt. Ikke mer slakk enn jeg ville forvente på en hvilken som helst annen bolt med riktig verktøy. Men det bekymrer meg at det er svært lite gods i hver kant. Det ser nesten ut som om hjørnene på hver kant er litt avrundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er snodig at du får på en 9mm da disse pleier å være 10mm, men hvis den føles nogenlunde fast er det bare å skru de løs. Disse skal ikke skrus til med rare momentet så de sitter nok ikke så hardt. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår