Gå til innhold

Bremseproblem


gtfossum

Anbefalte innlegg

Ok, nå mener jeg at jeg har prøvd alt, men har fortsatt dårlig bremseeffekt og pedal som synker nesten til bunn når vakuumpumpa går. "sykdomshistorien" er som følger:

 

Jeg merket først tendens til at pedalen sank når motor var i gang og at det forsvant bremseveske. Bremseeffekten var imidlertid god. Fant til sist lekkasje i venstre kaliper bak. Bilen ble så stående en god stund før jeg fikk kjøpt nye kalipere og byttet. Da hadde all bremsevæske lekket ut og skivene bak hadde da fått ganske mye rust. Bremseeffekten var heller ikke bra etterpå og pedalen hadde fortsatt tendens til å synke når motor var i gang. Bremseffekten ble ikke bedre når rusten ble slitt bort. At pedalen synker tok jeg som indikasjon på at hovedsylinder var gåen og har også byttet denne uten hell. Det er imidlertid fortsatt noe rust på skivene og de foran er heller ikke helt gode, men det ser ut til å være god kontakt mellom skiver og klosser. Kan også nevne at jeg fant at det ene stempelet bak ikke var plassert riktig i forhold til tappene på bremseklosser. Rettet dette i dag, men uten at bremseffekten ble bedre. Har luftet til den store gullmedaljen og klarer ikke å få ut mer luft. Har også forsøkt å kjøre litt, aktivere abs (på grusunderlag, på asfalt er bremseffekten for dårlig) og lufte igjen et par ganger uten at det kommer mer luft. Jeg frykter nå at jeg har en dårlig ventil i abs-pumpa. Andre forslag?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at det kan være luft i abs pumpa, men det jeg ikke forstår er hvordan og hvorfor pedalen synker når abs'en ikke er aktivert. Den har lukket krets som bare åpner når abs'en er i bruk, eller hva? Det skulle ikke ha kommet luft inn med mindre det er en ventil som ikke lukker ordentlig og som har stått åpen når bremsevæsken har lekket ut. Uansett om det har kommet luft inn i pumpa på en eller annen måte, skulle ikke pedalen synke når bilen står stille med motoren i gang hvis ikke, igjen, en ventil ikke lukker skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpa må gå bortimot kontinuerlig for at all luft skal komme ut, så ja, hvis du ikke har utstyr til det er det ikke dumt å sette det bort. 

Gjort på under en time så er ikke store kostnaden.  

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår