Gå til innhold

Falsk luft - putte omega 917 på tanken?

Ranger emnet


Shitblast

Anbefalte innlegg

Hvilket av disse to dieselfilterene har du?

ffil3.JPG

maxresdefault.jpg

 

Har du det øverste forsøk å skift dieselfilter sammen med plaststussen oppå filteret, også kjøper du originalt. 

Ofte at det kommer luft inn denne veien. Selv helt nye uoriginale filter kan lekke her.

 

Nei, Omega 917 kaster du ikke på tanken. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det første, med T-termostaten. Har bestilt nye O-ringer. De hadde faktisk eget delenummer; 1jo127401a. Bestilte nytt filter også. Det ser ikke ut som det gamle har blitt byttet på en del år. Det er av merke Filtron. I følge service-historikken har bare vannet blitt tappet av det ved kontroll. Tappet av selv, men det kom bare klar diesel; ikke noe grums, men det kan jo godt være tett for det. Et tett filter vil kreve kraftigere sug, og det kraftigere suget vil kunne dra inn mer luft i systemet, antar jeg. 

 

Vet dere om det fins noe vanlig, enklere filter, som passer i Caddy 2, og som ikke har denne trøblete T-ventilen?

 

Edit: Sugde i meg litt diesel fra tanken også, for å sjekke at det ikke var motstand derfra. Det var det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..så sloknet motoren på veien og det ble NAF hjem igjen. Dette er den lengste turen jeg har tatt med den, ca. tre mil, etter å ha kjøpt den for en uke siden. På de kortere turene før dette, har den fungert fint. Den mistet nesten all kraft i oppoverbakken fra Nordstrand til Mortensrud, for de som er kjent der; kanskje den lengste og bratteste bakken på veien til Sverige fra Oslo. Over de neste to-tre kilometerene sloknet den flere ganger, og til slutt ville den ikke starte i det hele tatt. Jeg la merke til at det tikket ganske høyt fra dieselpumpa når jeg poppet panseret på veiskulderen like etterpå. Det varte noen sekunder, før det ga seg. 

 

I tillegg har den disse symptomene, som den hadde da jeg kjøpte den: Oljetrykk-summeren summer ved gasspådrag, uten at oljelampa lyser. Samtidig er turtallsmåleren skjelven, og svinger +- 100 rpm rundt der den skal være. Ingen summing ved tomgang, eller svakt gasspådrag, men ved sterkere pådrag blir summingen momentant høyere. Den synes ikke å være avhengig av turtall, men av pådrag. Det er heller ikke slik at det først begynner å summe når turtall er over 2000 rpm, men straks ved pådrag. Når motoren når driftstemperatur, forsvinner som regel summingen. Motoren går fint, så lenge den går, og starter i løpet av et sekund når den er kald. Når den dør, så gjør den det ikke momentant, som når man slår den av, men med et kort host. Jeg har ikke fått målt oljetrykket enda, og mangler OBD-leser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da var filteret og O-ringene byttet. Ser ut som det har minket på boblene også. Jeg fikk riktig KKL-kabel i dag, og leste følgende koder: 

 

17958 - Charge pressure: Control Deviation P1550 - 35-00-  -
00668 - 27-00 Supply Voltage Terminal 30
17656 - P1248 - 35 - 10 Start of Injection Timing Regulation: Control Deviation
17569 - P1161 - Manifold Temp Sensor (G72): Open or Short to +
P1602/005634 - Power Supply B+ Terminal 30: Voltage too Low
 
Jeg slettet alle kodene, og startet bilen på nytt igjen. Etter et par minutter slo jeg den av igjen, og sjekket på nytt, men da fantes det fremdeles ingen koder. 
 
Jeg byttet batteri nylig, så det kan kanskje forklare litt av kodene. Jeg får kanskje prøve å la den gå til den stopper, og se om det dukker opp noen koder da. 
 
Edit: Jeg fyrte den opp i kveld, og lot den gå i 100 minutter i strekk på tomgang. Det klarte den fint denne gangen. Ingen hikking eller døing. Turtallmåleren er fremdeles skjelven. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Sagaen fortsetter. Den har fungert fint siden sist post. I går sluttet imidlertid gløde-lyset å lyse. Den tvinnet som vanlig, men med ingen tenning i det hele tatt. Turtallsmåleren registrerte ikke omdreiningene; skal den ikke egentlig gjøre det? Prøvde å renne den i gang, men det hjalp ikke. Jeg lot den stå til neste dag, og koblet til VCDS, men VCDS kunne ikke koble til motor-modulen. Det gikk likevel fint å lese kollisjonspute-modulen. Jeg prøvde tenningen noen ganger, og plutselig begynte gløde-lyset å lyse igjen. Det flikret av og på et par ganger, med klikking fra foran et sted, og bilen startet så som normalt. Motoren løp normalt i et par minutter. Jeg restartet den noen ganger til, og det samme gjentok seg: Gløde-lyset flikret med samtidig klikking. Antallet varierte litt. Nå kunne også VCDS lese motoren. Jeg mistenkte å se noe om veivakselposisjonsmåleren, men fikk - 17656 - Start of injection timing regulation - control deviation - kanskje på grunn av igangrenningen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår