Gå til innhold

Teknisk spørsmål om AC-anlegg på 05 Avensis

Ranger emnet


anonymm

Anbefalte innlegg

Hei, dere får heller irettesette meg hvis dette postes i feil forum.

 

1-winking.gif

 

Bilen er en 2005 model Avensis. Den har såkalt "to-sone"-klimaanlegg. Det vil si at du kan justere ulik temperatur på høyre og venstre side av kupéen. Så i prinsippet så kan føreren ha iskald AC-luft på sin side mens pasasjeren kan ha oppvarmet luft på sin side.

 

En dag oppdaget jeg at når AC står på og begge temperaturene står på "LO" så er det kun på høyre side at det kommer nedkjølt luft. På venstre side av kupéen kommer det bare luft utenfra. Du kjenner veldig godt at det er nedkjølt luft på den ene siden og ikke på den andre. Det er ingen hjelp i ¨å stenge alle ventiler på høyresiden, det er fortsatt ikke nedkjølt luft som blåser på venstresiden.

 

Prøvde å lese litt på nettet om fenomenet... noen mente at man må fylle på kjølegass, noe jeg ikke helt tror på m.t.p. at du ikke får nedkjølt luft på venstresiden når du stenger alle ventilene på høyresiden.

Fant også ut at du kan trykke inn to knapper på klimaanlegget når du vrir om nøkkelen så skal den gi noen feilkoder. Jeg fikk to feilkoder (husker ikke lengre nummerene) som begge betyr "sunlight sensor", noe som trolig ikke betyr noe som helst, disse hadde jeg nok ikke fått hvis bilen stod inne i en mørk garasje når jeg prøvde.

 

Så jeg bestemte meg for å kontakte et lokalt verksted (ikke Toyota merkeverksted) og ba dem feilsøke og se hva de fant ut.

Han jeg snakket med der, han innrømte at han var ikke ekspert på AC/klimaanlegg, men det han konkluderte med (90% sikkert iflg. ham selv) var at det var FORDAMPEREN (Vapourizer, TROR jeg det heter på engelsk, fikk en tegning av systemet som han viste meg det på). Konklusjonen kom han fram til ved at han hadde utelukket at det var noen spjeld som ikke ville åpne seg. Dette kunne han fastslå, mente han, ved at han både merket at temperaturen lot seg justere (bare at du ikke fikk den NEDKJØLTE lufta til å blåse på v. side) og at han hørte lyden av spjeld som åpnet og lukket seg når han justerte temperaturen opp og ned.

Jeg spurte så om hvordan denne fordamperen virker og hvordan det er mulig for den å virke på den ene siden av kupéen og ikke på den andre. Da ble han litt usikker (det prøvde han ikke å skjule heller så det er helt greit) , men han mente at den må på en eller annen måte være todelt eller at den har to "rør" ut og at det er noe kluss med et av disse.

 

 

 

Så mitt spørsmål blir vel da...

 

1. Har han rett i at det er denne fordamperen som er problemet?

 

2. I så fall, er det utskifting som er eneste løsning, eller kan det la seg reparere på et eller annet vis.? (Utskifting blir ALT for dyrt til at jeg vil hoppe rett på det)

 

3. Er det verdt å bruke 1875 kr på en AC-service i håp om at det kan få ting til å fungere skikkelig igjen? Tanken bak er jo at da skifter man gassen, men det er noe olje også involvert vet jeg, så kanskje det kan få et eller annet som sitter fast eller noe til å begynne å bevege seg igjen....

 

Setter stor pris på alle svar og all annen info om hvordan slike systemer virker,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår