Gå til innhold

Mazda 5 - motorproblem, what to do

Ranger emnet


Squirry

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en kjær Mazda 5 som ikke har gått så langt (116 000 km) som nå har fått påvist innvending oljeforbruk og beskjed om at motor må enten overhales, byttes eller bilen må skrotes. Det strider mot all min fornuft at en så kortkjørt japsebil må kjøres til dynga, og jeg kan heller ikke selge den. Den ble kjøpt i fjor høst for 50 000. Aktuelt å heve kjøpe, kreve refusjon?

 

Det er mest sannsynlig noe tette ventiler el, hadde det hjulpet om man tok en motorflush/innvending motorvask? Hadde en motoroverhaling kostet 10-12 000 hadde jeg lett gjort det, men å bruke 30 000 på noe man ikke engang vet funker...

 

Flere som har opplevd disse problemene på Mazda 5?

 

Note: totalt ukyndig når det gjelder bil, bare synes det er motbydelig at alt skal skrotes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den elendige Ford motoren det.

Det problemet er ikke bare på Mazda 5, den samme motoren er brukt i Mazda 6 og en hel haug med Ford biler, alle har samme problem. Disse motorene hadde omtrent oljeforbruk rett fra fabrikk. En skikkelig møkkamotor. 

Hvor mye olje bruker den? Har du fått feil på PKK?

 

Motoren kan vare leeenge ved å bare etterfylle olje, det er ikke noe problem, men oljeforbruket vil antageligvis stige gradvis.

Motorrens vil ikke gjøre noen underverker nei, i værste fall kan du risikere at det blir enda verre. 

 

Mitt tips; Kjør med bilen sånn den er helt til oljeforbruket blir sjenerende høyt (alvorlig blårøyk av eksos) eller til du får feil på PKK. Da ville jeg solgt den billig på finn.no som delebil eller skrotet den. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

 

Jeg synes det er helt sinnsykt at en bil/merke som "liksom" skal være driftssikker ikke holder knappe 100 000 km før det blir problemer. Trodde jeg søkte opp grundig i forkant også, på broom.no stod det bare at bremseskiver var et kjent problem.

 

Jeg fikk et tips om å fylle på med en tykkere olje, får prøve det. Jeg hadde den inne på kampanjesak hos Mazda og ba dem sjekke motoren og opplyste om oljeforbruket. De skulle ta en utvendig motorvask men så vel fort at det ikke var olje på utsiden.

 

Har vel brukt 4 liter siden slutten av januar, peilepinnen er halvveis nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at den starter å bruke olje etter bare 100.000 har vel mer med hvordan den har blitt brukt og stelt av tidligere eiere, mye små og kaldkjøring sliter veldig mye mer på motorer enn de som blir langkjørt og blir kjørt med normal drifts temp

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så er det et meget kjent problem, det er faktisk så ille at det er sjeldent man kommer over en Duratec-HE/Mazda L motor som ikke har oljeforbruk. 

 

Tykkere olje fjerner kanskje midlertidig symptomet men problemet er det, og kommer alltid til å være der. 

Problemet er at det blir ovalitet i sylinderene som gjør at olja slipper forbi stempelringene. 

 

Selvfølgelig har vedlikehold innvirkning, men disse motorene er notoriske for å få høyt oljeforbruk, så selv med oljeskift hver 10kkm vil nok over halvparten av disse motorene få oljeforbruk før de er blitt 10år gamle. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at den starter å bruke olje etter bare 100.000 har vel mer med hvordan den har blitt brukt og stelt av tidligere eiere, mye små og kaldkjøring sliter veldig mye mer på motorer enn de som blir langkjørt og blir kjørt med normal drifts temp

Jeg har kjørt gamle biler i 20 år, nord for Trondheim også. Aldri hatt samme problem, og bilen har kun hatt en eier, fulgt alle servicer og godt vedlikeholdt. Han bodde 20 km fra jobb, fin asfaltvei uten mye trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår