Gå til innhold

samme bilradio - ny bil - dårligere dekning

Ranger emnet


anonymm

Anbefalte innlegg

Hei.

 

JEg kjøpte for noen år siden en pioneer bilradio med dab+. Har ikke modellbetegnelsen for meg her og nå men jeg tror ikke det spiller noen rolle.

 

Den fungerte fint i min forige bil med antennen montert øverst til høyre i frontruta.

 

Nå har jeg byttet bil og tatt vare på bilradioen og antenna.

 

Monterte den i den nye bilen på akurat samme måte, med antenna på samme sted. Så ut til å fungere. Men på en av de første kjøreturene begynte dab-signalet å dette ut her og der, jeg innså at dette var fordi denne bilen (en '05 avensis) har varme i frontruta som vistnok skal forringe signalet noe.

 

Kom fram til at da må jeg montere antenna i en av siderutene bake som ikke har vindusheis eller varmetråder. For å få til dette måtte jeg forlenge antennekabelen. Dette viste seg å være en koaksial kabel så jeg fant en "parabolantenne-kabel" som er en tjukk koaksial kabel med aluminiumsfolie utenpå skjermen og utenpå sentertråden. Jeg er 100% sikker på at det ikke er noe galt med skjøtingen av kabelen.

 

Tok en kjapp prøvetur og merker at jeg mister fortsatt signalet på de samme stedene. Og dette er steder der det aldri ramlet ut med samme utstyr i gamlebilen.

 

Så da spør jeg:

 

Kan det tenkes at antenna har blitt skadet av å bli demontert og montert igjen?

 

Men burde det i så fall ikke bli slik at jeg ikke fikk inn noe som helst?

 

Kan det være en idé å kjøpe ny antenne? Og i så fall hvilken type er til å satse på? JEg er i utg.punktet kun interessert i vindusantenne, da jeg ikke ser noen grunn til at ikke det burde virke siden (bare for å gjenta meg selv) dette utstyret fungerte 100% når det var montert i en annen bil...

 

 

 

Takker på forhånd for tips og råd rundt dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vits å ta med gammel antenne.

Kjøp ny bestandig om du vil bare flytte på den eller bytte bil.

Du ødelegger dem ved å bryte dem av vinduet ditt.

Koster ikke mange kr for ei sånn antenne. Og det er greit å kjøpe en med forsterker på.

Om du vil spare noen kr så kan du kjøpe en her.?

http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_nkw=dab+antenna&_frs=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur ikke det blir så veldig stor forskjell på det. Om du har den antennen med forsterker på så vil den fungere mer en bra nok. Om ikke så må du ha tak antenne som gir bedre mottak en glassantenne. Det med å koble opp forsterker med strøm gir ikke så mye mere.

Dab fungere ikke noe bedre en Fm på dekning.  Så der du hadde god dekning på Fm har du god dekning på Dab.

Og der det hva dårlig så er det fortsatt dårlig. Forskjellen er bare at du får inn flere kanaler. Er flere veistrekninger som du ikke får inn dab på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har bestillt ny antenne som jeg går og venter på.

Men bare "for the sake of argument", om dere kan svare meg på dette:

Hvis det er den tråden inni "tapen" som blir brutt når du flytter på glassantenna.... hva er den tråden for noe egentlig? Er det bare en helt vanlig metalltråd, slik at man i prinsippet bare kunne skjære den ut fra "tapen" og skjøte på en koppertråd og så skulle man ha fungerende antenne igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår