Gå til innhold

Framre vinduer og sentrallås fungerer ikke

Ranger emnet


passelaten_89

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en Audi A4 2002 mod. 
Selgeren er min bror, så han har sagt rett ut hva som feiler bilen. 

Han sier at begge framre vinduer ikke fungerer. Han har en teori om at det kan være et brudd i en ledning som følge av nordiske forhold å slitasje. Dette begrunner han med at mot slutten før vinduene sluttet helt å fungere, så fungerte de i ny og ne ved åpning/lukking av døren. 

Sentrallåsen fungerer heller ikke, opphavet til dette vet han ikke. 

I tillegg så funker ikke AC. Han sa at da han sist byttet reg-reim så klarte personen som utførte jobben å knekke noe som styrer AC funksjonen. 
Hva det kan være må gudene vite

Noen A4 ekspertise her, hvor bør jeg starte å feilsøke, er det en vanskelig oppgave? 

Har skrudd en del på min egen bil, en passat 1.9 TDI 2002, så de skal ikke være så ulike. 

alle råd å hjelp tas imot me stor takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er knekt på ac det kan jeg ikke svare på. Det er teoretisk umulig og knekke noe der på reg bytte.

Sett trykk på anlegget og se hvor det er lekkasje. Enten med luft søker eller med såpevann.

Enste som kanskje som har skjedd er styreledningen som går langs radiatoren en liten tynn ledning. Med grønn kobling på.

 

Mulig brudd i ledning på det siden det er på begge sider. 

Så kan det kontrollmodulen som har tatt kvelden.

Ta en diagnose og se hva som kommer opp.

Bruk vag com les av feilene på ac dører så ser du hva som feiler bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er knekt på ac det kan jeg ikke svare på. Det er teoretisk umulig og knekke noe der på reg bytte.

Sett trykk på anlegget og se hvor det er lekkasje. Enten med luft søker eller med såpevann.

Enste som kanskje som har skjedd er styreledningen som går langs radiatoren en liten tynn ledning. Med grønn kobling på.

 

Mulig brudd i ledning på det siden det er på begge sider. 

Så kan det kontrollmodulen som har tatt kvelden.

Ta en diagnose og se hva som kommer opp.

Bruk vag com les av feilene på ac dører så ser du hva som feiler bilen.

 

Hva skal jeg sette trykk på for å feilsøke akkurat? 

 

Ja mulig det er kontrollmodulen, kom akkurat av tlf med han, og han sa at vinduene og sentrallåsen sviktet samtidig. er det samme modul som styrer disse? 

Sentrallås boksen ligger vel inn i førerdøren, og går på egen bryter/sensor, samme gjelder vel bryterne til alle vinduene. 

Virker for meg som det da er usansynlig at det er brudd i en ledning som er årsaken. 

 

Skal uansett feilsøke for å få bekreftet/avkreftet dette. 

 

hvor mye koster en ny kontrollmodul? Eventuelt, passer kontrollmodulen fra en passat 1.9 tdi 2002 på audien? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha utstyr til dette enten med noen som jobber med kulde og ac om du kjenner noen så har dem utstyr.

Så dem kan koble seg på anlegget ditt og holde trykket oppe mens du feilsøker. 

 

Eller så må du inn å få satt på med ac maskin på verksted med sprorstoff.

Får å finne feilen.

Om det ikke er så lenge siden ac anlegget ble tømt så kan du hende du ser hvor lekkasjen var det bruker ofte å være gront rundt området.

 

Kontrollmodul går litt an på utstyr nivå bilen har om det passer eller ikke.

Dette er forskjellig fra bil til bil.

Du bør bruke fra samme delenummer så kanskje du slipper koding.

Om ikke så  må du begynne å kode inn bilens utstyr 

Så se på delenummeret før du begynner å bytte

Men du finner mange brukte billige både i norge og utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man fått feilsøkt biln. 
Kommer opp en del feilkoder på samme problem, lurer også på om de andre feilkodene kan være som følge av en ''domino''effekt av feilene. 

Steering wheel electronics                   FAULT 01331 Driver door module
Instrument - diagnose                          FAULT 01331 Driver door module

Central electronics                               FAULT 01502 Left rear fog lights 
Central electronics                               FAULT 01331 driver door module

Immi/ubstr - imoo 3                               FAULT 01331 driver door module 

Convenience system                            FAULT  01331 driver door module, 01561 Left door, 01562 Right door          

For øvrig så fungerer sentrallåsen på alle dører utenom førerdøra. På bryterpanelet er alt dødt, ingen lys, man kan ikke åpne noen vinduer eller lås sentralåsen derfra. 

Lukter det dårlig kontakt? hadde det vært brudd i 1 ledning så skulle ikke dette slått ut hele døren? 

Liter som tyder på at det comfort modulen.      
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. 

 

Glemte å nevnt at høytaleren på høyre dør også er helt død. Ser du noen koblinger her som ikke jeg ser? Hvordan det henger sammen med at det øvrige ikke fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker diskanten på siden der da.

Ta av dør trekket og se om kabelen er koblet på.

Kjekk om det er dårlig kontakt.

Eller kabelen bak spilleren som har dårlig kontakt.

Kan også være brudd i døra.

Diskante på venstre sider fungerer, men ikke på førersiden hvor alt er dødt. 

 

Ja må vel av med det for å visuelt inspisere. 

 

Fikk også en feilkode på en A/C sensor

 

A/C pressure snensor 00819

 

Kan det være denne som jeg snakket om i orginale posten som ble knekt av ved bytte av reg.reim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på det skal få liv i ac om den ikke fungere.

Den feilen kan være at anlegget er tomt.

Om ikke kompressoren går så er den enten defekt.

Ellers så er det ikke gass.

Eller så er det lekkasje en plass. Ofte trøbbel med tørker på disse bilene at det er den som lekker litt.

Sånn ser det ut når det er trykk på anlegget.

maxresdefault.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på det skal få liv i ac om den ikke fungere.

Den feilen kan være at anlegget er tomt.

Om ikke kompressoren går så er den enten defekt.

Ellers så er det ikke gass.

Eller så er det lekkasje en plass. Ofte trøbbel med tørker på disse bilene at det er den som lekker litt.

Sånn ser det ut når det er trykk på anlegget.

 

 

Nei altså, AC annlegget fungerer. Det er ikke spørsmål om trykk eller lekkasje. 

 

Fyren som byttet reg.reim på bilen klarte å ødelegge noe som slo ut A/C funksjonen. Det er dette vi prøver å kartlegge. 

 

Broren min prøver å få fatt i fyren for å fikse det han ødela, men om han ikke gjør det, så må jo jeg til syvende å sist ordne dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du oversikt på ac anlegget på bilen din.

Trykksenosr er nr 23. Kan sjekke den om det er strøm inn på den.

Om det er knekt et rør så er Ac tom.

Om du har sjekket at det er gass på anlegget så kan du utelukke at det er koblinger og defekte rør.

Så da er det å sjekke styrestrøm til Ac kompressor er bare en tyn ledning. Prøv og sett strøm inn på den får å se om kompressoren starter eller slår inn.

Om den slår inn når du setter strøm på den så kan det være den det er brudd i. Eller selve klimapanelet i bilen.

Og det er heller ikke uvanlig at selve kompressoren er defekt og må byttes.

 

 

249260410.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du oversikt på ac anlegget på bilen din.

Trykksenosr er nr 23. Kan sjekke den om det er strøm inn på den.

Om det er knekt et rør så er Ac tom.

Om du har sjekket at det er gass på anlegget så kan du utelukke at det er koblinger og defekte rør.

Så da er det å sjekke styrestrøm til Ac kompressor er bare en tyn ledning. Prøv og sett strøm inn på den får å se om kompressoren starter eller slår inn.

Om den slår inn når du setter strøm på den så kan det være den det er brudd i. Eller selve klimapanelet i bilen.

Og det er heller ikke uvanlig at selve kompressoren er defekt og må byttes.

 

 

249260410.png

Skal få satt bilen på verksted så får de styre med AC gassen :P Er ikke noe jeg orker å bruke energi på skal jeg være ærlig. Kan ikke koste all verden heller. 

 

Men angående styre modulen som vi pratet om, Var på merkeverksted, og damen mente at det ikke var noe modul i døren. Vi ble begge litt blank. 

Er ikke modulen den som sitter på vindusheve mekanismen? 

 

Kjørte bilen på en langtur for 2 dager siden. Tror du fan ikke multireima takket for seg, pga av lageret til frihjulet på dynamoen sa paff? Reima lå spredt i 1000 deler i motorromet. 

6000 kr, noen banningsord og 4 timer senere ble problemet fikset. Men fortsatt, jævla surt da jeg bare har hatt bilen 2 dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår