Gå til innhold

Overgang fra Castrol edge 5w-30 til 5-40 på 1,9 tdi AFN?

Ranger emnet


Magro

Anbefalte innlegg

Hei

 

Det er igjen tid for oljeskift, bytte av luftfilter, dieselfilter og kupefilter på bilen. Bilen er en A4 B5 1,9 tdi AFN. Bilen har for øvrig gått 377 000, men det er ny topp på motoren(garantisak) ved 313 000km da registerreima røk ved feil montering hos VW/Audi.

 

Jeg har de siste 45 000 km i mitt eie kjørt på Castrol Edge 5w-30 med en intervall på ca 15 000 km. Oljeforbruk på ca 5-6 dl på siste 15 000km. Jeg ser i senere tid at det drypper noe olje fra bilen. Jeg antar at denne kommer fra veivhusventilasjonen der jeg ser at det har rent litt olje. Det er mulig at dette har sammenheng med blokkert EGR-ventil?

Jeg lurer i denne sammenheng på om det kan hjelpe å gå over til Castrol Edge 5w-40 i stedet for?

 

Hva vil være bakdelene med en tykkere olje som 5w-40 er? Kan dette være farlig om det er "tette" oljekanaler(trange blodårer) i motoren?

 

Jeg har gavekort på mekonomen og må i den sammenheng velge mellom deres merker. Jeg vil benytte filtre av Mahle og Castrol olje.

 

 

Mvh. Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå opp i viskositet på oljen, er ikke måten man utbedrer lekkasje på 1-winking.gif Fiks lekkasjen og bruk gjerne 5W-40, som byttes minst hver 10000 km / kjøres maks 1 år.

Takk for svar. Jeg tenkte bare generelt at oljens viskositet (5w-30) var for tynn for den gamle blokka. Hvis oljeforbruket kommer av at det renner olje fra veivhusventilasjonen da? Kan det være koblingen på toppen som er utett der slangen fra veivhusventilasjonen møter slange fra intercooler? ☺

 

Ved bytte av returslanger(diesel) ved dysene på 1,9 tdi AFN er det noe man må passe på, slik som luft e.l. eller bare å ta de av på vanlig måte? 

post-156253-0-52891400-1495034729_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt oljeforbruket kommer fra lekkasje eller ei er ikke godt å si, men du kan hvertfall begynne med å utbedre lekkasjen. Årsaken til denne blir bare gjetting, du må nok demontere det det lekker og se etter for å finne det ut. Som sagt, 5W-40 går fint, og bytt hver 10000 km.

Dieselretur, bytt i vei.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår