Gå til innhold

Første bil - viktighet av kjørelengde?

Ranger emnet


1ngrid

Anbefalte innlegg

Hei! Holder på å skal kjøpe min første bil. Er 26 år og trenger bilen hovedsakelig til min helgejobb og litt bykjøring. De bilene jeg vurderer er i hovedsak Ford fiesta, Toyota yaris, Mazda 2, vw polo og Suzuki swift. Evt. Huyndai i20. Er det noen som har noen innspill ang. modellene?

 

Lurer også på hvor langt dere anbefaler at en bruktbil skal ha kjørt? Hvor stor forskjell er det feks på en 2009-modell Mazda 2 som har kjørt 90k ift. Toyota yaris 2006 som har kjørt 50k? Jeg har tenkt at alt under 100k km er bra, men hører noen sier at når bilen passerer 100 begynner en del feil å inntreffe.

 

Har et tilbud om en Mazda 2 med kjørelengde 88k, til 59000 kr. 75hk bensinbil. Inkl. EU-kontroll og omregistrering. Hva trur dere om dette kjøpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med km trenger du ikke å tenke alt for mye på.

Er bilen holdt bra service og dårlige deler har blitt byttet, så kan bilen gå langt over 100km uten problemer.

Se nøye gjennomgang på bilen før kjøp se etter rust, olje søl rundt på motoren. Om bilen har plate under se om det ligger olje på den.

Ta og utfør en diagnose på helle bilen så du kan luke ut skjulte feil på motor og div andre ting.

Prøve kjør bilen godt kjør i humper sving til venstre høyre hør nøye etter lyder.

Se etter om det er mye slitekanter på dekk kjenn etter om bilen vibrer i rattet når du kjører.

Eller drar til siden om du bremser.

Og en fordel om reg reim har blitt byttet før du kjøper bilen.

Ford har bytte på 150 km. vw bytte på 120. toyota har registerkjede så den skal bli kontrollert inne på service om den er slitt.

 

Mazda er jo en veldig go bil dette er jo ikke noe annet en til bykjøring så på holdbarhet så ville jeg tatt denne, også snart på tide med reg bytte så hør om du kan få utført i prisen før kjøp.

jeg vil tru du får mer for pengene i denne bilen en dem andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt ville jeg anbefalt en VW Polo, MEN hvis den har motoren i aktuell bil ha registerkjede, så ligger du langt unna. Finn en med registerreim.

Det er mye trøbbel med registerkjede på de små motorene fra VW. 

 

Ford Fiesta er forsåvidt en kurrant bil, men kjøp helst så ny som mulig.

 

Ellers er Toyota Yaris en helt ok bil.

 

Sjekk bremser og karosseri for rust, sjekk for oljelekkasjer og andre ulumskheter. 

Samtlige biler vil få problemer med bremser med tiden, så det må du nesten bare regne med at vil dukke opp, men en godt vedlikeholdt bil vil gå noe lenger før slikt vil dukke opp.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår