Gå til innhold

LØST: Defekt svinghjul? Stemmer symptomene?

Ranger emnet


WhiteRaven101

Anbefalte innlegg

Hei, lenge siden jeg har vært her på forumet, men nå trenger jeg litt assistanse.

 

Jeg mistenker at bilen min har et defekt/slitt svinghjul. Kan dere fortelle meg om de følgende symptomene, sortert etter kronologisk rekkefølge etter når de har oppstått, kan tyde på defekt svinghjul?

 

Bilen det dreier seg om er en VW Passat 2005/2006, manuell 5 gir, diesel, gått rett over 200.000km. Usikkert om svinghjul er byttet tidl.

 

1. Det siste året har det vært litt skrangling ved giring når bilen har vært stillestående. Hører det godt når man stikker hodet ut av døra.

2. For en måneds tid siden har bilen begynt å ule ved gasspådrag i 3. gir. Kun 3. gir. Kan nærmest høres ut som en turbin med dårlig lager som spinner opp i høy omdreining. Mistenkte først turboen, men ettersom det kun gjelder 3. gir så tviler jeg nå på det.

3. Sverigetur i dag. Bilen ble kjørt på strekninger der den hadde sporadiske vibreringer i rattet ved vanlig cruising, og delvis i bilen, som kom og gikk. Trodde det var ubalanse i hjulene og dårlig asfalt, men dette er ikke tilfelle.

4. På vei hjem fra denne turen kunne ulelyd/pipelyd høres i noen sekunder under vanlig kjøring i vanlig norsk marsjfart. Nesten hjemme ble vibreringene i rattet/bilen på et tidspunkt så kraftige at selv samboeren merket det i passasjersetet. Svingte inn på en Shell-stasjon og akkurat da kom høylydt ulelydene tilbake, og det begynte å lukte svidd! Skikkelig svidd lukt både i kupeen og ute rundt bilen, nesten som brent gummi eller varmgang.

 

Bilen clutcher og girer bra, ingen lugging eller slikt. Litt slark i girspak, men det er vel å forvente etter gitt km-stand. Går fint på tomgang, og har bra drag. En stund siden siste oljeskift, men har etterfylt fortløpende da den drikker litt mye. Korrekt kjølevæskenivå, og ingen problemer med temperaturen. Ingen feilmeldinger. Ingen ulyder ellers. Bilen brukes til pendling, 110km hver dag. Nylig EU-kontrollert uten noen feil.

 

Mye kan vel tyde på dårlig svinghjul? Har lest at dette er et ganske vanlig problem på disse bilene..

 

Any thoughts anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått fikset problemet nå! Det viste seg å være vestre caliper fremme som satt. Den slet med å trekke seg tilbake etter bremsing. Dette har medført at den indre bremseklossen har ligget inntil skiva og sørget for varmgang. Det har åpenbart vært slik at caliperen har vært litt av og på med hvor langt den har trukket seg tilbake ettersom at varmgangen og de etterfølgende vibrasjonene har vært sporadiske. Dette forklarer også ulingen og den brente lukten fra tidligere. Ikke vanskelig å kjenne forskjell på temperaturen på høyre vs. venstre bremseskive. Lunt og bra eller ekstra crispy. Burde ha sjekket dette tidligere.

 

Skiftet calipere foran på begge sider inkl. ny bremsevæske. Klosser og skiver nye for 2 mnd. siden. Venstre skive har ikke tatt skade virker det som. Alt god som gull og til en brøkdel av prisen! default_biggrin.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår