Gå til innhold

Feilkode motor - Fabia 2003 modell

Ranger emnet


Torbo

Anbefalte innlegg

Typisk, når bilen endelig er blitt bra så dukker det opp en feilkode på min Skoda fabia 1,2 2003 modell.

 

Motorlampa kom på! Feilkode 01 01  17524 Oxygen sensor heating B1 B! : Open circuit. ?

 

Feil på strømtilførsel eller jording til sensoren? brudd? Dårlig kontakt?

 

Det skjedde på hjemveien i dag, og jeg gikk ut o bevegde litt på kontaktstykket, men kom ikke skikkelig til.

Hadde heldigvis kodeleser med. Slettet feilkoder og kom meg hjem.

 

Slettet koden og så gikk turen greit hjem. Parkerte midlertidig for å få ut noen svenske bæreposer og når jeg skulle kjøre å parkere for kvelden, så kom motorlampa på igjen!

 

Jeg har ikke nok erfaring med slik moderne elektronikk, så jeg håper på at noen med mer moderne erfaring kan bistå meg?

 

Må jeg bytte O2-sensor? Ligger problemet vanlgvis i sensoren, eller i kontakten. De kontaktene er et slit å får fra hverandre! Tips?

 

Håper det er nok å rense og sprøyte litt CRC 556/Wd 40 i kontaktene? 

 

De sensorene er jo svindyre, og budsjettet er blitt overskredet for lenge siden. Men jeg kan jo ikke sellge en bil med feil på!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk kabling og kontakt til sensor, hvis dette er i orden er det med 99% sannsynlighet defekt O2 Sensor. 

Sjekk for sikkerhetsskyld sikring(er) først. 

 

Usikker på hvilken kontakt som sitter her, men det er sikkert en lås som må løsnes/trykkes inn for at den skal slippe. 

Bosch sine universalsensorer er vel det eneste foruten originalt jeg ville anbefalt. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

Da sjekker jeg kabelstikket og sikringen. 

Det så ut som noen har jukset på kabelen før min tid med strips utefor kabelsettet.

Det er et flatt babelstikk med litt runde ender på hver side. Fire kontaktet om jeg teller ledninger.

Er det noen rele i denne kretsen tro? 

 

forresten: kan det være en feilkode som ligger dypere i ECUen? Slik at jeg må ha en avansert kodeleser/-sletter?

Har en Biltema greie nå - firkantet. 

Ken en bedre kodeleser gi mer spesifikk kilde til feilen?

 

Ser om jeg finner sikringen... 

 

Defekt=kroner over budsjett.

 

Er det gambling å kjøpe brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår