Gå til innhold

Hylelyd ved Akselerering saab 93 1.9 tid 2007

Ranger emnet


Erlendsto

Anbefalte innlegg

Hei. Har i det siste hatt litt problemer med bilen. Har nylig skiftet flexirør etter at jeg har fått en "begrensad prestanda" mld av og på den siste mnd. Hadde hull i flexirøret og tenkte at det kanskje hadde en sammenheng med at partikkelfilteret tettet seg og gav denne feilmeldingen. Bilen Går for halv maskin når denne feilmeldingen vises.. Den kan være på en liten stund også slår den seg av, og da er det bare og gi full gass og alt funker som det skal.. Men idag/igår fikk jeg en ekkel lyd når jeg akselererer rundt 2000-3000 rpm. I tillegg til startvansker og nesten kvelning under kjøring.. bilen ble kvalt et par ganger rett etter start... Hva kan dette være ? Har lagt ut en video på youtube der man kan høre hylelyden..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utett montering av nytt flexirør?
Lekkasje fra turboslange?
Tett partikkelfilter?
Hvis du har 150hk så er også virvelspjeld en ting som kan ta kvelden, mulig det kan gi sånn lyd. Er ikke sikker...

Med tanke på startvansker tenker jeg dårlig kontakt mellom plusskabel og polsko(kan hjelpe å lodde de)
Kan også være dårlig kontakt mellom kontakt og innsprøytningsdyse® (kan også gi kvelningssymptomer)

Siden du har fått begrenset presterande meldingen ville jeg nok uansett fått lest av feilkoder og sjekket tetthetsgraden på partikkelfilteret.
Men ville sjekket eksos og turboslanger først.

Lykke til

  •            '19 Peugeot iOn                                        [67HK]
  •             '10 SAAB 9-5 Turbo6 XWD Aero Hirsch [330HK]
  •             '08 SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower BSR       [220HK]
  • [vrak]   '03 SAAB 9-3 SS 1,8t BioPower Maptun [240HK]
  • [solgt]  '02 Peugeot Partner 2.0 HDI                    [90 HK]
  • [solgt]  '97 Peugeot Partner 1,4                           [75 HK]
  • [solgt]  '95 SAAB 9000 2,0                                  [131 HK]
  • [solgt]  '96 Peugeot Partner 1,9D                         [69 HK]
  • [Vrak]   '86 Mazda 626 2.0                                  [102 HK]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for svar.. det er en 120hk. Idag da jeg gikk ut i bilen var den "perfekt" Plutselig er feilmeldingen borte, jeg har fullt turbotrykk virker det som,  og det er ingen ulyder.... Skulle nesten tro bilen hadde sjel! Uansett, så sjekket jeg flexien under oppstart og så at det kom en stråle eksos ut mellom flexi og partikkelfilter.. Skal selvfølgelig få det helt tett, men hvor mye trøbbel kan det egentlig skape ?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok den lille lekkasjen som lager lyd under akselerasjon.
Det KAN kanskje også gjøre at den tror at partikkelfilteret er mindre tett enn det faktisk er, men tror du må ha en ganske stor lekkasje før det vil gjøre noe særlig utslag på motorstyringen.
Men som sagt ville jeg fått lest ut hvordan det står til med partikkelfilter uansett. Det er kanskje uansett på tide med en rens/regenerering/skift

  •            '19 Peugeot iOn                                        [67HK]
  •             '10 SAAB 9-5 Turbo6 XWD Aero Hirsch [330HK]
  •             '08 SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower BSR       [220HK]
  • [vrak]   '03 SAAB 9-3 SS 1,8t BioPower Maptun [240HK]
  • [solgt]  '02 Peugeot Partner 2.0 HDI                    [90 HK]
  • [solgt]  '97 Peugeot Partner 1,4                           [75 HK]
  • [solgt]  '95 SAAB 9000 2,0                                  [131 HK]
  • [solgt]  '96 Peugeot Partner 1,9D                         [69 HK]
  • [Vrak]   '86 Mazda 626 2.0                                  [102 HK]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår