Gå til innhold

Passat 2004 1.9Tdi Avf tungstartet

Ranger emnet


kenthagen

Anbefalte innlegg

Har en 2004 Passat som er blitt tungstartet, ble sånn etter at det ble skiftet kam og regreim(Timingen er dobbeltsjekket stemmer).

 

Den er kun tung å starte når den har stått en stund, 5-6 timer. Kjører jeg litt å stopper, så starter den tvert. Er ingen forskjell om det er varmt eller kaldt ute.

 

Har skiftet dieselfilter og T stykket oppå, og ser ingen lekkasjer på verken slanger eller tandempumpe.

 

Etter å ha fått start, så går den helt normalt etter ca 30sekunder, før det er den ikke nå glad i turtall, men etter den tiden så går bilen helt fint.

 

Kommer litt blå/grå røyk når den starter.

 

Noen tips?

Har bestilt nye pakninger til dysene og tandempumpa for sikkerhetsskyld, og hvis jeg tar av ledningen på G62 så starter den tvert. Har selvsagt prøvd å bytte denne uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Monterte enveisventil så ble dette problemet borte, bare et som gjenstår.

 

Når bilen er kald så er den lat på lavt turtall, men etter 3-4 kjøring så går den helt fint. Drar jeg på full gass når den er kald så går den i nødmodus, og når keg girer så blir det luftlyd/nestn som dumpventil når jeg girer.

 

Wastegaten på turboen satt fast, byttet denne idag men ingen forskjell:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilen er helt ny, monterte den på returslangen fra filteret, ca 3-4 cm utpå slangen.

 

Bilen var bra tidligere, men ble tungstartet etter at det ble skiftet cam og regreim, alt er dobbeltsjekka å stemmer.

 

Starter forhåndsvis fort, men er litt lat å fjuskete hvis jeg gir litt gass mens den er kald, alt blir bra når bilen blir varm.

 

Og hvis jeg gir fullgass før den er varm, så går bilen i nødmodus og jeg må starte den på nytt. Dette skjer ikke hvis jeg gir full gass når den er varm.

 

Har:

Skiftet wastegate på turbo da den satt fast

Skiftet temp måler på motoren

Skiftet dieselfilter og tstykke på det

Skiftet en del slanger

 

Vurderer nå å skifte diverse sensorer(N75, Luftmengdemåler osv).

 

Hvis jeg tar ut ledningen til temperaturføleren (G62 mener jeg den het), så starter bilen tvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G62. Er ofte tul med mulig defekt eller brudd på kabel. Sjekk maf om den er gjorden mulig brudd i ledning,om du feilsøker bilen så skal det komme opp hva feilen er.

Er ingen vits å bytte mange sensorer om det ikke er vits.

Kan også være treghet i egr.

Kontroller alle vakumslanger om alle tett og fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skiftet G62 2 ganger, var brudd på ledningen men dette skal være fikset(verksted), er det lett å bytte hele ledningen?

Feilsøker så kommer det opp Turbo overboost.

 

Er litt slakke på koblingene på slangene fra intercooler synes jeg, skal de være litt løse?kan rikke dem kanskje 1/2cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den ble tungstartet rett etter reg.reim skift setter jeg en 10'er på at riktig prosedyre for justering av det justerbare kamdrevet ikke er fulgt slik at innsprøytningstidspunktet er feil.

Det kan sjekkes med VCDS. 

01 Engine -> 08 Measuring Blocks -> Group 4 (pleier å være den, hvis ikke blad litt til du finner riktig) -> Torslon value (ideelt skal den være 0.)

Sjekk videoen under.

 

Har du hatt den på et verksted reklamerer du på jobben og ber de rette opp i arbeidet sitt.

Har du skrudd selv er det bare å brette opp arma og rette opp i eget arbeid. 

 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår