Gå til innhold

A4 2.0TDI 170HK BRD

Ranger emnet


Nozemi

Anbefalte innlegg

Hei, her inne er det kanskje noen som kan svare meg på problemet mitt. Jeg kjøpte nylig en brukt bil. Den var angivelig langkjørt og i følge annonsen var det mye bil igjen. Jeg har nå hatt denne bilen i 3 uker, og kjørt cirka 2 000km med den. I går fikk jeg store problemer, det veltet ut hvit røyk, motoren døde og jeg mista turtall, var omtrent som motoren kvelte seg. Den kom tilbake og jeg kunne kjøre videre, men det kom og gikk litt. Noen ganger når jeg kjørte måtte jeg bare trykke ned clutchen dra opp turtallet for så å slippe clutchen igjen for å komme meg fremover. Jeg hørte tidvis også noe "kakling" i motoren.

 

Da jeg kjøpte bilen lyste motorlampa i bilen, dette sa de at de skulle sjekke opp i før salg, det ble gjort, og det var glødeplugger. Glødeplugger er ikke noe farlig for annet enn å få starta bilen(?). Disse lot jeg da vær å bytte for å få bilen billigere, og heller ta jobben selv. Jeg har ikke hatt noe hastverk med å få byttet dem, og da ikke gjort det.

 

Jeg fikk også tidligere (før dette motorproblemet) varsellampe for oljetrykk, den kom i cirka 3 sekunder, ga fra seg 3 "beep" også slukka den. Jeg stoppa bilen/motoren så raskt jeg kunne. Dette skjedde ett par ganger, og bare etter jeg hadde kjørt en stund. Har hørt det kan være møkkete olje, eller at olja blir for tynn. Olja skal ha vært byttet hver 15k km, så det bør jo ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BRD skal visstnok være en forbedret motor iht. oljepumpe problematikk, men det dukker stadig opp biler med denne motoren og fullstendig motorhavari grunnet defekt oljepumpe, eller rettere sagt, balanseaksel. 

 

Hvis du har fått varsel for oljetrykk så bør du ikke kjøre bilen en meter før det er sjekket opp i dette, tenker da spesifikt på oljepumpe/balanseaksel. 

Når oljetrykket/flow forsvinner er turbo en av de første komponentene som vil ryke, noe kan ha skjedd hos deg. (MASSE olje rett i motor vil gi hvit røyk) 

Sjekk turbo for skade. Hvis turbinhjulet subber i huset vil spon/løse deler gå inn i sylindrene og gjøre stor skade hvis du er uheldig.

 

Skulle gjerne visst feilkoden som forårsaker motorlampe, da jeg kjenner jeg ikke har full tillit til di du har handlet bilen av. 

 

Har du handlet av bruktbilforhandler, merkeforhandler eller privat? Garanti? Hvor gammel er bil, hvor langt er den gått? Serviceheftet fulgt? Når var siste service, med stempel i boka? 

Uansett ta kontakt og informer at du setter bilen på verksted for feilsøking, hvis du har blitt gitt garanti så skal det dekkes iht. avtalevilkår. (både feilsøk og evt. rep) 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BRD skal visstnok være en forbedret motor iht. oljepumpe problematikk, men det dukker stadig opp biler med denne motoren og fullstendig motorhavari grunnet defekt oljepumpe, eller rettere sagt, balanseaksel. 

 

Hvis du har fått varsel for oljetrykk så bør du ikke kjøre bilen en meter før det er sjekket opp i dette, tenker da spesifikt på oljepumpe/balanseaksel. 

Når oljetrykket/flow forsvinner er turbo en av de første komponentene som vil ryke, noe kan ha skjedd hos deg. (MASSE olje rett i motor vil gi hvit røyk) 

Sjekk turbo for skade. Hvis turbinhjulet subber i huset vil spon/løse deler gå inn i sylindrene og gjøre stor skade hvis du er uheldig.

 

Skulle gjerne visst feilkoden som forårsaker motorlampe, da jeg kjenner jeg ikke har full tillit til di du har handlet bilen av. 

 

Har du handlet av bruktbilforhandler, merkeforhandler eller privat? Garanti? Hvor gammel er bil, hvor langt er den gått? Serviceheftet fulgt? Når var siste service, med stempel i boka? 

Uansett ta kontakt og informer at du setter bilen på verksted for feilsøking, hvis du har blitt gitt garanti så skal det dekkes iht. avtalevilkår. (både feilsøk og evt. rep) 

Hei! Takk for svar! Jeg kjøpte meg en sånn iOBD2 Bluetooth sak for å selv sjekke feilkoder, nettopp av den grunn at jeg ikke kunne vite om de snakket sant eller ikke der jeg kjøpte den. Jeg tok da screenshot av hva jeg fikk før jeg kjørte den til verksted for at de skulle feilsøke på feilen. 

 

- P0673 - Powertrain

- B2AAA - Body

- P0299 - Powertrain

- P0670 - Powertrain

 

Dette er ikke alle feilkoder som ble funnet da verksted leste feilkoder, det kan vel kanskje skyldes litt forskjell i kvalitet på diagnose utstyr.

 

Bilen er kjøpt av en forhandler, de er iallefall registrert som foretak. Det er nok en hobbybedrift de har ved siden av vanlig jobb. Har ikke fått noe garanti utover det som er vanlig for å handle med privatperson. Var i grunn som å handle med private personer, forholdsvis uformelt.

 

Bilen er en 2007 modell, den har gått 341k km per dags dato. Servicer var fulgt frem til 200k km, etter det var det eiger selv som gjorde det. Han var visst i følge dem bilmekaniker. Det vil sa si eieren av bilen før de jeg kjøpte den av fikk den. Etter jeg kjøpte bilen fant jeg fort kontakt info til han, og hørte med han hva som var gjort med bilen i hans eige. Han sa at balansemodul, EGR-ventil og turbo nylig var byttet. Utover det var det også byttet hjullager foran, men dette er heller urelevant til problemet mitt. Jeg nevnte da for han at jeg fikk varsel for oljetrykk, han syntes dette var rart i og med at dette lå i balansemodulen (hans ord, jeg vet ikke, har ikke så peiling på bil).

 

Jeg har informert de jeg kjøpte bilen av om hva som har skjedd, og spurte hvordan jeg skulle gjøre dette. Jeg sendte de en melding, for å se hvordan de responderte til saken

Hei, jeg kjøpte en bil av dere for cirak 3 uker siden. En Audi (<REGNR>). Nå i dag når jeg skulle til skolen, også merka jeg at bilen døde helt og begynte å ryke hvitt. Det gikk over, men kom tilbake og ble bare verre og verre når jeg skulle kjøre hjem fra skolen og hjem. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, og jeg trenger jo bilen for å komme meg til skole og jobb. Er dette noe som er farlig å fortsette og kjøre med, eller kan jeg bare fortsette å kjøre? Eventuelt hvordan gjør vi det hvis jeg ikke kan kjøre med bilen?

 

Over er et sitat av meldingen jeg sendte de jeg kjøpte bilen av. Jeg vet jo at jeg ikke kan kjøre med den før problemet er løst. Kan for eksempel være toppen eller toppakning som har takka for seg så vidt jeg har hørt fra bekjente som kan "litt mer" om bil enn jeg kan selv.

 

De svarte følgende:

 

Hei jeg vet ikke hva det kan være ta gjerne kontakt med gamle eier og hør med han mener navnet hans står på noen gamle papirer i bilen Han bor i nærheten av deg og har diagnoseutstyr ,kanskje han kan hjelpe deg

Hilsen <NAVN>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/17057/P0673/001651

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16683/P0299/000665

https://www.obd-codes.com/p0670

 

Den siste er ikke en VAG spesifikk kode, ei heller en overgangskode så den er det vanskelig å finne ut hva den eksakt står for. 

VCDS eller ODIS vil gi en mye bedre beskrivelse. 

 

B2AAA er en ikke merkespesifikk kode, og heller ingen overgangskode, vanskelig å finne ut hva denne står for. 

 

Vanskelig å si noe om hva som har skjedd uten at det blir tatt opp og undersøkt. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår