Gå til innhold

Dunkelyd Citroën DS3


Hermizz

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et problem med en dunkelyd på min Citroen Ds3 2011 modell.

Bilen har kjørt 155000 km.

Det startet ved en kjøretur i vinter, som jeg oppdaget at det dunket og ristet når jeg bremsa, og bare dunket når jeg kjørte. Jeg antok at bremsene hadde fått sleng, så jeg byttet både skiver og klosser og da ga det seg med bremsingen, men det dunker fortsatt.

 

Lyden høres ut som den kommer fra rett under pedalene på bilen og den er kraftigst ved kjøring mellom 40-90 km i timen. Jeg kjenner ikke noe til det i rattet. Den dunker jevnt sånn dunk dunk dunk og øker i takt med hastigheten til man kjører så fort at den ikke høres noe særlig mer. Kan minne om et løst dekk, men ingenting er løst. Lyden er der fortsatt etter jeg byttet om til sommerdekk, om ikke den har forverret seg. Det kan være jeg hører den bedre nå ettersom jeg ikke har pigger på lenger.

Jeg har vært under og sett om det er noe løst, men det eneste jeg kan se er at den plastplata under motoren har en del bevegelse i seg. Skal det være det? Og kan det være den som dunker når det blåser under bilen i høy hastighet? Eller kan det være noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke hjullager, ettersom jeg bytta det nylig, samtidig som at lyden det gir er mer en konstant rumlelyd og ikke dunking, slik jeg opplevde det. Hjullagerlyden hadde en tendens til å gi seg når jeg svingte i den retningen lageret som var gåent var også. 
Det går ikke med turtall, men med hastighet. Hadde det vært svinghjulet, ville jeg ikke hørt det ved lavere hastigheter?
Turbo har jeg ikke, så det er det i hvert fall ikke.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe avbalanseringslodd i felgen som tar borti caliper? 

Løst lodd på drivaksel (hvis du har lodd på drivaksel)?

Fult mulig at dette plastdekselet lager lyden når det beveger seg i vinden. Prøv å fjern det og se. 

Jekk opp begge framhjulene og kjør med hjulene i lufta og se om lyden er det, eller forandrer seg. Kan gi en pekepinn på hvor lyden kommer ifra.

Hvis lyden fortsatt er tilstedet få noen til å lytte etter lyden mens du kjører med hjulene i lufta. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært felgen hadde jeg nok ikke hatt det samme problemet etter jeg byttet fra vinterdekk til sommerdekk nå. Jeg dro på det lokale dekkverkstedet og kjørte bilen med hjula i lufta som du sa, og da kom ikke lyden. Han som sto utenfor sa at han ikke la merke til noe uvanlig heller. Så da får jeg prøve å ta av det dekselet under og se om det løser problemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare hvis du hadde samme felger/felgdimmensjon på sommer og vinterdekk.

 

Hvis lyden ikke kom da, er det meget nærliggende å tro at det ikke er drivverk eller hjuloppheng (foran) relatert. 

Skulle ikke lyden forsvinne når dekselet er borte så må du få sjekket bakstilling. Lyden kan forplante seg mye i en bil, så det er en liten mulighet for at det kan kommer bak.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde jeg ikke hørt det ved lavere hastighet om et lodd var borti?

Jeg fjernet dekselet, og lyden er fortsatt der, så det var ikke det som var problemet. Det dekselet var tydeligvis ikke originalt montert på min bil, så de hos Auto Elite Oslo syns det var rart at jeg spurte om den delen, ettersom den ikke skulle være på den modellen. 

Blir vel til at jeg får et verksted til å sjekke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår