Gå til innhold

Chipping av 1.9 TDI 105 HK (BLS)

Ranger emnet


per-ulv

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Noen som har chippet disse? Hvilke erfaringer har dere gjort dere?
Diesel-purka har rullet 143K KM og har ei 6 trins manuel kasse. Vil cluch tåle effektøkning? Og hva med dobbeltmassesvinghjul, tåler disse chipping?

 

Ellers tenkte jeg å fjerne EGR og kode bort skiten fra ECU. Skal da samtidig demontere innsug for å brenne dette rent.
Tviler på at EGR og innsug noen gang har blitt rensket i bilens levetid. Sikkert endel astma-tendenser ute og går.
Aner ikke hvordan disse skal være, siden 105 HK ikke er sprekt i utgangspunktet, men slik den er nå river den ikke akkurat skinnet av pølsa :)

 

Og når den dagen at DPF går tett, blir det å kappe det åpent, banke ut innmat, sveise igjen, montere og kode bort DPF i ECU.
Noen som har gjort dette? Tenker da på EU-kontroll.
Eventuelt, funker parafin på tanken?

 

Aldri eid dieselbil før, så beklager alle spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tenker å chipe så er ikke det noe problem bilen vil gå som en rakket i forskjell.

Tenke på svinghjul så har bilen godt 143, om ikke det er byttet så regn med det snart uansett.

Så er den toppakningen da hvor lenge den holder etter å at du har chipet er uvisst, det kan gå mange år til rett rung hjørnet.

Bytt luftfilter og oljefilter og olje på bilen ved chiping.

 

Det med DPF er ingen problem å gjøre det på den måten du beskriver, anbefaler gjøre dette før du chip.

Da tar du all programmeringen samtidig med chipingen.

Har tatt mange ingen problem på EU etter å tatt filteret.

Kun pass på kabelen på pdf når du skal demontere den er lett å rive av kabelen på.

Samt når du skal montere den igjen så bare pass på at den ikke krøller seg og blir vrid skadet.

Går fint å reparere kabelen men det er veldig unødvendig jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et kit fra UK som konverterer til enkeltmassesvinghjul med alt jeg trenger til clutch-bytte, også var prisen ganske ok.
http://www.darksidedevelopments.co.uk/products/darkside-silent-single-mass-flywheel-clutch-kit-for-5-speed-02j-b-6-speed-02s-mk5-platform.html

Ja, du sier noe der. Toppakning. Når aner jeg ikke hvor mye trykk turbo vil lade etter chip, men er jo ikke akkurat noen beist disse turboene, så regner med det ikke er snakk om så mye forskjell i ladetrykk. Skal sjekke opp i det.

 

Godt å høre at EU-kontroller ikke vil bli et problem mtp fjerning av DPF, gitt at motor er frisk i utgangspunktet.
Bilen skal inn på EU-kontroll i november. Vurdere å chippe etter den, så vet jeg at motor ikke hadde noen problemer før chip kom på plass.

 

En annen ting jeg har lest litt om, som gjør meg litt skeptisk er noen hendelser der en av rådene har tatt turen ut gjennom blokka. Har visst skjedd litt når jeg googler problemet.
Virker ikke til å være så alt for stort, bare typisk min uflaks at dette skal skje med meg. 
Så sitter å vipper litt til begge sider på om jeg skal chippe eller ei.

EGR skal bort samme faen. Har funnet et kit som fjerner EGR. Det følger også med en blendeplate.

Er det normalt å fjerne EGR-kjøler i samme slengen? Eller blender jeg bare av på toppen av EGR-kjøleren med blendeplaten, og lar kjøler stå der?

http://www.darksidedevelopments.co.uk/products/darkside-1-9-2-0-8v-pd105-bls-brm-bmp-bmm-egr-delete-race-pipe.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til dette settet så kan ikke si så mye om det, men fungere sikkert bra er jo et seriøst firma dette. Så er vel ingen fare å handle derfra.

Jeg bruker å kjøpe stort sett  LuK.

Du kan jo ta en titt her også http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XFlywheel+bls.TRS0&_nkw=Flywheel+bls&_sacat=0

 

At rådene kan komme er faktisk sant har kjørt en bil det har skjedd med hehe.

Ble nokså bra hull, er motoren bra fra før så skal det gå bra.

Men du har jo et større moment på motoren og mer belastning.  Så da er det ingen garanti får at det kan skje et eller annet med bilen plutselig når denfår mye mer, det går jo litt på bruken dette også.

Stort sett så går det bra med dem fleste og noen er uheldig og det går gælig.  

 

 

Blending av EGR du bør ikke fjerne ventilen eller stenge den. Før du har deaktivert/fjernet dpf.

Når du chiper bilen så kan dem programmere bort egr for deg med det samme.

Er ikke nødvendig å fjerne den du kan låse den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thats it..

Gir faen i hele chippingen. Kjenner jeg angrer som en hund på at jeg har kjøpt min første dieselbil. Motorer som kokses igjen, drivstoff som lukter ille, dyre partikkelfilter og lite spennende effektregister.

Men det skal den ha, kommer langt på en tank!

 

Setter pris på linken. Skal ha den i bakhode om clutch begynner å takke for seg smile.gif

 

Vet at EGR stenges når motor foretar regenerering av DPF, men trodde det bare var at jeg måtte hjelpe mer til, holde høyere turtall (ca 3000 RPM) rundt 15 minutter på varm motor noe oftere?

Såklart, korter sikkert ned levetiden noe. Men da slipper jeg å brenne rent innsug og rense EGR hvert andre år eller noe slikt. Og når eventuelt DPF ikke greier mer blir det permanent fjerning av DPF.
Eller er dette bare dumt?

 

Har hørt endel negativt om EGR-ventiler som lekker, EGR-kjølere som begynner og lekke og innsug med så mye astma at de hadde nok vært attraktive for skilandslaget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel enda at diesel er at den fortsatt er litt billigere og som du sier den kommer langt på tur.1-winking.gif

 

Du trenger ikke ta chipen heilt ut.

Ta den bare 30/40% eller noe.

Alle skal ta den på max men det er ikke alltid lurt om du skal ha bilen i mange år.

Så dette er jo noe som du må vurdere selv, er ikke mange som skriver om negative feil med chip.

Det gjør heller ikke dem som chiper, har vel kanskje med at dem ikke skal ha dårlig rykte på seg.

Og dem som har fått bilen chipet syns det er bare rått og det går bedre.

Men som sagt en motor kan gå i mange år uten trøbbel eller feil på motoren.

Så om du bruker bilen normalt og ikke tar den som en racerbil og bruker den normalt så skal det gå bra med bilen.

 

 

Etter jeg har tatt pdf på bilene, så har jeg bare økt 5%.

Anbefaler å fjerne den er mye bedre å mindre tull.

Regenerering av dpf bruker jeg vag com da styrer dette seg selv.

 

Er litt normalt at det kommer litt ut av egr. Er mye panikk rundt den ventilen fungere den normalt så er det greit. 

Begynner den å kødde så blokker den da er du ferdig med den.1-winking.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler mer på at jeg gidder å chippe. Hadde ikke skadet med litt mer krutt, men jeg får se.

Frister lite med motorras.

Og kjøre uten å tyne er ikke et problem. Tingen er at dette er en familiebil, lite gira på å ligge og skru på den i tide og utide.

Med en chip ser det ut til at det kan helle mot det.

Spør meg igjen om seks måneder, når jeg er dritt lei den daue motoren :)

 

Setter uansett pris på all input jeg har fått fra deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår