Gå til innhold

Batteribytte prosedyre

Ranger emnet


Janks

Anbefalte innlegg

Syns nå du overdramatiserer litt..

 

Åpne panser, lukk dører og fjern nøkkel fra tenningslås, vent +/- 5 min før du kobler ifra batteri.

Monter nytt batteri og åpne en dør så skal det være ok. Mest sannsynlig må du stille klokke og taste inn radio code etterpå.

 

Hvilken årsmodell og motor er det så kan jeg sjekke hva Autodata sier vdr. batteribytte?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosedyren som gis i den linkede forumposten sier følgende:

 

1: Åpne førerdør vinduet.

2: Åpne panseret og slå av alt elektronisk utstyr.

3: Lukk dørene og ta ut tenningsnøkkelen.

4: Vent minst 3 minutter før batteriet tas bort, og vent deretter minst 15 sekunder.

5: Kople til nytt batteri, og vent minst 10 sekunder uten å åpne dører.

6: Slå på blinklys gjennom det åpne førerdør vinduet.

7: Slå på tenningen.

 

Du kommer heldigvis med en langt enklere prosedyre.

 

Bilen er en Peugeot 307 årsmodell 2001 bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autodata sier det samme som jeg skrev, + etter montering av nytt batteri:

Skru på tenning, vent 1 min. og start så motor - ferdig.

 

Skulle du får problemer med auto. vindu, fjernstyring av sentrallås ol. så har jeg guide for det her også, bare gi en lyd. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne videoen brukes det en booster som tilkoples kablene under batteri byttet:

 

https://www.carcarekiosk.com/video/2008_Peugeot_307_XT_HDi_2.0L_4_Cyl._Turbo_Diesel/battery/replace_battery

 

Da holder klokken og radion seg, men kan det være greit med tanke også på annen elektronikk?

 

Jeg bruker bare å gjøre dette på moderne biler med mye elektronikk og mye CAN-bus styring, men på eldre biler trengs det ikke ift. styreenheter ol.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå byttet batteriet. Startproblemet som oppstod for noen dager siden skyldtes uansett ikke det gamle batteriet. I forkant av batteri byttet fantes nemlig bilen imorges å ha store mangler på det elektriske, og ikke bare tenningen som først antatt. Batteriet ble uansett byttet siden det nå var veldig gammelt.

 

Følgende ble funnet å feile før batteri ble byttet, og feiler nå fortsatt:

Tenning.

Hovedlys.

Blinklys.

Vindusviskere.

Vindusheiser.

Panelet med air-condition etc. er helt mørklagt.

 

Følgende ble funnet å være OK før batteri ble byttet, og er nå fortsatt OK:

Instrumentpanel inklusive panel lyset.

Baklys.

Parklys.

Innvendig belysning.

Nødblink.

Signalhorn.

 

Sentrallåsingen virker fra før ikke, siden BSI kortsluttet alle dørlåsene for et halvt år siden.

 

Kan det tenkes at BSI dataene er blitt korrupte og skyld i alle disse manglene? Og kan en la BSI dataene rebootes på noen måte dersom de er blitt korrupte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er den. Den er plassert over pedalene og litt til venstre. 

 

Pris vet jeg dessverre ikke. Nei, den må ha samme delenummer for at det skal fungere. Antar den trenger en programmering i tillegg, men kan ikke garantere det. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er nå operativ igjen uten noen mangler.

 

Ingen problemer altså hverken med den innvendige BSI kontrollenheten eller den utvendige BSM kontrollenheten.

 

Det viser seg at Peugeot 307 har innebygget en noe spesiell Economic Mode som slås automatisert på når eksempelvis batteriet feiler og bilen ikke lar seg starte igjen. Economic Mode aktiveres da med tanke på å spare bilen for unødig strømforbruk, ved å deaktivere eksempelvis hovedlysene, blinklysene, vindusviskerne, vindusheisene etc.

 

Det at bilen ikke lot seg starte med det nye supre Sønnak Superline batteriet med 62 Ah kapasitet og 540 A startstrøm må da ha skyldtes at batteriet ikke var fullstendig ladet når det ble kjøpt nytt hvilket det vel skulle ha vært. Bilen ble startet ved å rulle den igang, og etter en første kjøretur så starter den nå som ei klokke. Economic Mode ble samtidig automatisert deaktivert, og alt det elektroniske er med det operativt igjen.
 
Sikkert mange med meg som ikke har hørt om denne veldig spesielle Economic Mode mekanismen, og som med det tilsvarende som meg da tror at begge de 2 kontrollenhetene er blitt fullstendig korrupte med resulterende titusenvis av kroner tapt dersom en skulle ville tenke på å reparere det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår