Gå til innhold

Ulyd i understellet på bilen på ujevn vei og telehiv - Ford Mondeo MK3.


Magro

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har problem med ulyder i understellet ved kjøring over ujevn vei. Ved den minste telehiv eller forhøyning i asfalten kommer det en dunkelyd. Jeg vet at fjærbeinslageret på høyre side er ødelagt fordi det dunker kraftig når man legger over ved parkering,men vil det være andre ting som gir fra seg ulyder ved ujevnheter i veien? Kan dette være endeledd eller lenkearmer?

Det virker ikke som en typisk drivknute- eller hjullagerlyd da ulyden kommer ved ujevnheter typisk ved starten på en fartshump eller ujevnheter i asfalten. Det virker som at det er noe dødgang og litt vibrasjoner i rattet (dekkene ble balansert i høst). Bilen sliter for øvrig ikke dekkene på verken inn eller utsiden.

 

Det høres nesten ut som forstillingen er løs, men da ville den ikke gått i gjennom EU-kontrollen for noen måneder siden. Lyden er den samme nå også. Har tidligere vært under bilen, men det var ikke noe som åpenbart var defekt i hjulopphenget da.

 

 

 

Har ikke mulighet for å komme under bilen her for øyeblikket.

 

 

Mvh. Magro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Min erfaring er at det ofte kan være vanskelig å avdekke begynnende slitasje i en foring eller bærekule annet enn at du hører det dunker litt når du kjører på ujevn vei. Umiddelbart tenker jeg foring eller bærekule. Er jo noen stykker av dem, Et par foringer i bærearmen, i hvert fall og noen til i krengningsstabilisatoren og ei bærekule nede. Fjærbeinslageret er selvsagt også en mistenkt. Jeg synes imidlertid at slike lyder stort sett dukker opp når trykket i hjulopphenget letter etter en hump eller på vei ned i ei dump. Det må jo være noe som slår. Det meste er jo under nok så konstant trykk helt til bilen "letter" fra bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår