Gå til innhold

feil på egt-sensor, nylig skiftet egr-ventil

Ranger emnet


Reidunn

Anbefalte innlegg

Har nylig fått skiftet egr-ventilen. Etter reperasjonen, og etter å ha kjørt ca. 10 mil dagen før, begynte motor-/katalysatorlampa å lyse. I følge e-diagnose er det feil på egt-sensor ("exhaust gas temperature sensor"), feilkode p242b. Noen som har erfaringer med dette og/eller fått skiftet denne sensoren? Hvilke symptomer kan en regne med ved feil?

 

Har fått feilkoden nullstilt hele tre ganger etter det - men varselslampa har begynt å lyse igjen etter en stund (sist etter ca. 20 mils kjøring). Lampa har ikke begynt å lyse under selve kjøringen, men ved (kald-)start en eller to dager etter. Jeg merker for øvrig ingenting på bilen, den går helt fint. Dieselforbruker virker også normalt. Kan det være at lampa lyser av andre årsaker?

 

Takknemlig for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksostemp. sensor. Har ingenting med EGR ventilen og gjøre, og heller ikke jobben som ble gjort. 

I teksten til feilkoden burde det ha stått noe mer, "bank 1 sensor 1/2/3/4"

Det sitter nemlig flere EGT sensorer på bilen din. Du må enten inn med diagnose og lese av live data eller så må du få tak i hele feilkode teksten.

 

Men, hvis du har 1.6TDI regner jeg med at det er sensor 3 som er defekt, det er sensoren etter DPF. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har sikkert blitt utsatt for varme, sensoren ligger såpass utsatt for varme at kabelen på den kan smelte.

Så da kan du få feilmelding på den som du beskriver.

Om du bytter den så ville jeg lagt om ledningen så den ikke ligger så tett innpå eksosen din.

Og da er det heller ikke sikkert den klare regenere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesper, på 1.6 TDI så skrur du da ut DPF for å skifte EGR-ventil/kjøler! Personlig skrur jeg ut EGT-sensor før og etter på DPF når jeg skal skifte EGR-ventilen på 1.6TDI.

 

Jeg ville sjekket om EGT-sensor (etter DPF som det var snakk om) er strammet skikkelig eller om kontakt er satt på. Eventuelt sende bilen tilbake til dem som skiftet EGR ventil for å sjekke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå bedt verkstedet som gjennomførte e-diagnosen om å se nærmere på om alt sitter som det skal. Tror det er det tryggeste :)

 

Har også vært i kontakt med Møller - de mener at det er vanskelig å si hvilken sensor det gjelder ut fra en ren e-diagnose?

 

Virker uansett som diagnose verktøyet har sine begrensninger.. neste gang får jeg kreve at de faktisk ser på bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbakemeldingen fra verkstedet er at jeg burde sende bilen tilbake til det verkstedet som gjennomførte egr-utskiftingen... Verkstedet sier at det er veldig trangt og vanskelig å komme til i det aktuelle området, men at EGT-sensor sitter som den skal jfr. beskrivelsen fra Mr.Burns. Det lekker/ flyter imidlertid veldig mye olje rundt. Oljen har bl.a. dryppet ned på eksosanlegget, og periodevis sendt en litt fet og brent lukt inn i bilen når jeg har stoppet opp foran lyskryss o.l (trodde det kom av den nye delen). Kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår