Gå til innhold

Manual til batterilader for truck Sigma PL-1

Ranger emnet


Movikon

Anbefalte innlegg

Hei. Dette er kanskje litt på siden, men jeg trenger hjelp. Håper dette kan få stå, hvis ikke gi meg beskjed.

 

 

Hei. Jeg har nylig kjøpt en gammel Clark TM12s gaffeltruck som drives av strøm fra batterier. Laderen jeg fikk med er en SIGMA PL-1 lader som er koblet til 3-fase 230V. Der trucken står, er det kun 3-fas 400V.

 

 

Er det noen som leser dette som har en manual for denne batteriladeren som kunne tenke seg å dele den med meg? Eventuelt som kan fortelle meg hvordan man bygger den om fra 3 fase 230V til 3 fase 400V?

 

All annen relevant informasjon om gamle (Clark) batteritrucker mottas også med takk. 

 

 

 

Mvh Movikon

 

post-88167-0-98332500-1488098020_thumb.jpg

post-88167-0-40280600-1488098036_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, takk for bra svar!!!

 

 

Jeg har fått til å koble om laderen selv med litt hjelp fra noen jeg sendte epost til. Dessverre lader ikke batteriene, da de er utladet for mye. Batteripakka har nominell verdi på 48V, men har bare ca. 30V nå. Ikke bra!

 

 

Selgeren av trucken mente at jeg skulle bruke en 24V batteri booster en time direkte på batteriet for å få litt mer spenning på dem. Høres dette riktig ut?

 

 

Det skal også sies at følelerledningene ser slik ut som på bildet. Er det bare å feste/lodde det på igjen, nærmest mulig kontakta?

 

 

Takk igjen for flere veldig bra svar!

 

 

 

Mvh Movikon

post-88167-0-32798600-1488120963_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om batteriene har stått utladet lenge, noe spenningen kan tyde på, så kan batteriene ha fått seg en knekk (sulfaterte). Med slik lav spenning så vil gjerne ikke styrekortet trigge tyristorene, med det resultat at lading ikke starter. Jeg ville koblet fra styreledningen og koplet inn en ekstern justerbar strømforsyning i serie, slik at du kan 'lure' laderen til å tro spenningen på batteriene er høyere enn den er, f.eks. 40+ V.

En 24V batterilader vil normalt gi ut rundt 30V ved boostlading, vil derfor sikkert ikke hjelpe deg her.

Styreledningen går det nær sagt ingen strøm i, hovedlederene går det MYE strøm i og er loddet. Ikke lodd disse på nytt uten at du vet hva du driver med, da kan du heller tvinne styreledningen rundt hovedledningen som midlertidig løsning. Styreledningen er også for å slå av laderen dersom plugg trekkes ut mens den lader. Du har ikke plugg med slik funksjon, styreledning kan derfor (til nøds) kobles om inni lader. Vil gi litt feil spenning tilbake til styrekort ved høy ladestrøm, noe som vil øke læretiden noe.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nok et veldig bra svar. Det du mener jeg skal gjøre, er å koble fra pluss på styreledningen og gi denne f.eks. 40V? Dvs. pluss 40V inn på pluss styreledningen og - fra 40V spenningskilde direkte på truckbatteriet?

 

Jeg blir av en eller annen grunn ikke varlset når noen svarer, selv om jeg følger emnet, derav litt sent svar.

 

 

 

Mvh Movikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, det kan du, eller bare kople en 12V strømforsyning i serie med måleledningen. Styrekort vil da få inn batterispenning 30V pluss 12V, totalt 42V - som burde trigge laderen.

 

Oppe til høyre (over ditt første innlegg) kan du trykke på "følg emne". Hva resultatet av dette er bestemmer du selv vha innstillingene du har gjort i din profil 1-winking.gif Alternativt kan du velge å få varsler på alle innlegg du kommenterer.

 

Min profil --> Kontrollpanel --> varslingsinnstillinger 

 

yAGhld.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

 

Jeg har vært ute å prøvd nå. Det jeg gjorde, var å klippe av begge føleledningene, og satt først på 38V, så ca. 50 volt, med riktig polaritet. Alt er Helt dødt.

 

 

Jeg lurer nå på om laderen kan ha en feil., og jeg føler at jeg begynner å sette meg litt fast. Er det noen som har enda flere triks i ermet?

 

 

 

Mvh Movikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at jeg aldri har sett av og på bryteren lyse. Jeg lurte litt på om jeg hadde strøm i kontakten, så jeg målte én fase. Der var det i hvertfall spenning (230V til jord).

 

 

Jeg har korrekte instillinger for varsling, så vidt jeg kan skjønne, men jeg blir allikevel ikke varslet (evt. tar det lang tid).

 

 

 

mvh Movikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt laderen foran meg så hadde dette vært en smal sak å finne ut av, noe verre via nett ;) Var det C1 du trykket inn? Denne skal gå inn automatisk når batteripakke er tilkoplet OG batterispenning tilstede. Det du gjør når du trykker inn kontaktorer er å spenningssette trafo. Lading vil ikke starte før styrekort sender tennpulser til tyristorene N1. Se flytskjema i manualen jeg linket til lenger opp. Sjekk også alle sikringer og bimetallrele at alt er ok.

 

Styrekort krever minst 2V per celle for starte lading, 50V på følerekrets bør passe.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Jeg har dessverre tydligvis vært fraværende. Jeg har bl.a. annet vært opptatt med å lade batteripakka med vanlige batteriladere til bil (lader 6 og 6 celler pr lader). Er enda ikke ferdig med dette, men har kommet et stykke på vei.

 

Beklager sen tilbakemelding og jeg skjønner at det ikke nødvendigvis er særlig moro å hjelpe folk som blir borte. Jeg lurer på om vi kan fortsette når jeg kommer så langt at jeg skal begynne på den 'store' 48V laderen igjen? 

 

Skjønner for øvrig ikke hvorfor jeg ikke får varsel når noen svarer i denne tråden.

 

 

 

Mvh Movikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår